وام‌های قرض‌الحسنه و مسکن برای فرزندآوری افزایش یافت

افزایش جمعیت مطالبه رهبر جمهوری اسلامی است، اما بهای آن را مردم ایران پرداخت می‌کنند

تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری که سقف آن ۵۰ میلیون تومان بود، دو برابر شده است - موج

بانک مرکزی ایران اعلام کرد خانواده‌هایی که فرزند سوم یا بیشتر را به دنیا می‌آورند، علاوه بر «وام فرزندآوری» می‌توانند وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن و وام ۱۰۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه را نیز دریافت کنند.

مجلس یازدهم با هدف تحقق سیاست‌های جمعیتی علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در قالب «قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده»، مشوق‌هایی را برای فرزندآوری تعیین کرده است. بر اساس این قانون، وام تولد فرزند اول ۲۰ میلیون تومان و وام تولد فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان است و خانواده‌ها با تولد فرزند سوم، ۶۰ میلیون تومان وام می‌گیرند. مبلغ وام تولد فرزند چهارم و پنجم نیز به ترتیب ۸۰ و ۱۰۰ میلیون تومان است.

در قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده که ابراهیم رئیسی در آبان ۱۴۰۰ آن را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد، مشوق‌های دیگری نیز برای فرزندآوری تعیین شده است که از آن جمله می‌توان به وام‌های قرض‌الحسنه و مسکن اشاره کرد. همچنین مادرانی که فرزند سوم را به دنیا می‌آورند، می‌توانند یک خودرو تولید داخل را به قیمت کارخانه خریداری کنند.

دولت و مجلس، همسو با سیاست‌های رهبر جمهوری اسلامی ایران، در حالی این مشوق‌ها را برای افزایش زادآوری تعیین کرده‌اند که همواره ادعا می‌کنند کسری بودجه دارند؛ با این حال، پرداخت مشوق‌های مالی از جیب مردم برای افزایش جمعیت قرار است باز هم بیشتر شود. به این ترتیب بر اساس خبری که رئیس گروه بانک‌های تخصصی اداره اعتبارات بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد، تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری که سقف آن ۵۰ میلیون تومان بود، دو برابر شده است و بانک مرکزی تا اردیبهشت‌ ۱۴۰۱ ابلاغیه‌های لازم را در این زمینه به بانک‌ها ارسال می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مهدی صحابی، مبلغ وام خرید، ساخت یا ودیعه مسکن برای خانواده‌های صاحب فرزند سوم به بعد نیز تا ۲۰۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد و مهلت بازپرداخت آن ۲۰ سال است. پیش‌تر مبلغ این وام ۱۵۰ میلیون تومان تعیین شده بود. بانک مرکزی قصد دارد این موضوع را نیز تا پایان هفته جاری به شبکه بانکی ابلاغ کند. البته شرط پرداخت هر دو وام تولد فرزند سوم یا بیشتر است و تاریخ تولد نوزاد هم باید پس از آبان ۱۴۰۰ باشد که قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده ابلاغ شد.

فعالان مدنی و حقوق کودکان با انتقاد از سیاست‌های جمعیتی جمهوری اسلامی ایران، بارها هشدار داده‌اند که مشوق‌های مالی حکومت در میزان زادآوری طبقه متوسط و مرفه جامعه تاثیری ندارد، اما برای بخش‌هایی از جامعه که با فقر دست‌وپنجه نرم می‌کنند قابل‌ توجه است و می‌تواند به افزایش جمعیت کودکان فقیر و بیمار در ایران منجر شود.

آن‌ها همچنین تاکید کرده‌اند قانون جوانی جمعیت می‌تواند به افزایش ازدواج کودکان و به دنبال آن بارداری‌ها و زایمان‌های زودهنگام کودکان منتهی شود و سلامت جسم و روان کودکان را به مخاطره بیندازد. سازمان ثبت‌احوال ایران در گزارش اخیر خود اعلام کرده است در سال ۱۴۰۰، بیش از یک هزار و ۴۷۰ نوزاد از مادرانی متولد شدند که خود نیز کودک بودند و بین ۱۰ تا ۱۴ سال سن داشتند.

این گزارش اثبات می‌کند که روند زادآوری در ایران برخلاف ادعاهای مقام‌های حکومتی متوقف نشده است و جمهوری اسلامی ایران قصد دارد از طریق افزایش زادآوری، قدرت و قلمرو خود را توسعه دهد.