طرفداران برگزیت از نامزد جناح راست افراطی فرانسه حمایت می‌کنند

امانوئل مکرون و مارین لوپن در روز یکشنبه، ۴ اردیبهشت، نبردی شانه به شانه خواهند داشت

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، و مارین لوپن، نامزد راست افراطی - Eric Feferberg / AFP

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد [در بریتانیا] حامیان محافظه‌کاران و برگزیت می‌خواهند در انتخابات آخر هفته جاری، مارین لوپن، نامزد راست افراطی، رئیس‌جمهوری فرانسه شود.

۳۷ درصد رای‌دهندگان محافظه‌کار در انتخابات قبلی حامی رهبر حزب اجتماع ملی (آر‌.ان)، حزب جبهه ملی سابق‌اند؛ حال آنکه فقط ۲۴ درصد از امانوئل مکرون میانه‌رو حمایت می‌کنند.

این اختلاف در میان رای‌دهندگان به خروج از اتحادیه اروپا در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ برگزیت از این هم بیشتر است و لوپن را به نسبت ۳۵ به ۱۹ درصد به رئیس‌جمهوری فعلی ترجیح داده‌اند.

این دو نفر در دور دوم حساس روز یکشنبه به مصاف هم خواهند رفت و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آرای مکرون فقط شش درصد بیشتر از رقیبش است.

رهبر حزب اجتماع ملی پس از شکست پنج سال پیش کوشید تصویر ملایم‌تری از خود به افکارعمومی ارائه دهد اما این حزب همچنان به عنوان حزبی نژادپرست و بیگانه‌هراس آماج انتقادهای گسترده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لوپن قول داده که ورود مسلمانان محجبه به محیط‌های عمومی را ممنوع کند و آن را «یونیفرم ایدئولوژی تمامیت‌خواه» خوانده اما گفته است که این «ضروری‌ترین بخش‌» برنامه‌‌های او نیست.

او قول داده است که در مورد مهاجرت یک همه‌پرسی برگزار کند تا «فرانسه‌ای برای فرانسوی‌ها» بسازد که در آن افراد بومی از نظر مزایا، مسکن، شغل و خدمات بهداشتی و درمانی به غیرفرانسوی‌ها اولویت دارند.

او همچنین قصد دارد حق کسب ملیت فرانسوی را از کودکان دارای والدین خارجی که در فرانسه به دنیا می‌آیند، سلب کند.

لوپن از وعده‌های قبلی خود مبنی بر خارج کردن فرانسه -یکی از بنیان‌گذاران اتحادیه اروپا و دومین اقتصاد بزرگ آن- از ناحیه یورو و خود اتحادیه اروپا صرف‌نظر کرده است.

اما ناظران می‌گویند سیاست‌های او در حوزه اقتصاد، سیاست اجتماعی و مهاجرت به معنای زیر پا گذاشتن قوانین این اتحادیه ۲۷عضوی و در واقع نابودسازی آن از درون است.

همبستگی قوی بین حمایت از لوپن و محافظه‌کاران نشان می‌دهد که چطور بوریس جانسون هم از احساسات «عوام‌گرایانه» مشابهی استفاده کرده بود.

بر اساس نظرسنجی موسسه یوگاو، در حال حاضر در کل جمعیت بریتانیا، مکرون با ۳۷ درصد نسبت به ۱۹ درصد رهبرحزب اجتماع ملی، نامزد محبوب است.

با این حال نزدیک به ۴۴ درصد پاسخ «نمی‌دانم» را برگزیدند که حاکی از ناآگاهی گسترده از وضعیت سیاسی در آن سوی کانال مانش است.

رای‌دهندگان موافق ماندن در اتحادیه اروپا و حزب کارگر به ترتیب با ۶۲ به هفت درصد و ۵۳ به هشت درصد یکصدا حامی رئیس‌جمهوری کنونی فرانسه‌اند.

لوپن سومین بار است که برای رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری تلاش می‌کند و حزب راست افراطی و ضد مهاجرت جبهه ملی را از پدرش، ژان ماری لوپن، تحویل گرفته است.

او در سال ۲۰۱۸ نام حزب را به اجتماع ملی تغییر داد و کارزار امسال خود را بر نگران اصلی رای‌دهندگان فرانسوی یعنی بحران هزینه‌های زندگی متمرکز کرد.

او قول داده است مالیات بر ارزش افزوده سوخت و انرژی را از ۲۰ به ۵.۵ درصد کاهش دهد، مالیات بر درآمد را برای افراد زیر ۳۰ سال حذف و رادیو تلویزیون دولتی را خصوصی کند.

© The Independent