تظاهرات‌ گسترده علیه نامزد راست افراطی در فرانسه

مکرون در تلاش برای جذب جوانان در مارسی سخنرانی کرد

در پاریس تظاهرات علیه نژادپرستی برگزار شد- REUTERS/Sarah Meyssonnier

یک هفته مانده به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در فرانسه، دو نامزد برای این جایگاه، یعنی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری کنونی میانه‌رو و مارین لوپن، نامزد راست افراطی، به تلاش سیاسی برای کسب آرای بیشتر، ادامه می‌دهند.

هزاران نفر روز شنبه، ۲۷ فرووردین‌ماه، در پاریس و شهرهای کوچک و بزرگ سراسر فرانسه علیه خانم لوپن تظاهرات کردند و خواهان تشکیل جبهه‌ای متحد برای جلوگیری از رئیس‌جمهوری او شدند. ازجمله شعارهای این تظاهرات این بود: «رایی که بو بدهد، بهتر از رایی است که آدم می‌کشد.» این اشاره به یک شعار قدیمی است که از مردم می‌خواهد در انتخابات «دماغشان را بگیرند» و به نامزدی که دوست ندارند رای دهند تا مانع انتخاب نامزدی دیگر شوند؛ یعنی همان انتخاب میان «بد و بدتر.»

بسیاری از تظاهرکنندگان تاکید کردند که با شعار «نه به راست افراطی» به میدان آمده‌اند، اما با سیاست‌های مکرون موافق نیستند و فقط برای جلوگیری از به قدرت رسیدن راست افراطی حاضرند از او حمایت کنند.

لوپن در روستای «سن رمی سور آور» در غرب پاریس گردهمایی حامیانش را برگزار کرد. او در انتقاد از تظاهرات گفت: «تظاهرات علیه نتایج انتخابات اقدامی عمیقا ضد دموکراتیک است. به نظر من مردم فرانسه دوست ندارند ببینند که انتخابشان در خیابان و از طریق تظاهرات به چالش کشیده می‌شود.» در پاریس در راهپیمایی‌ها چند مورد درگیری بین پلیس و حدود ۱۰۰ نفر از تظاهرکنندگان صورت گرفت.

در شهر لیل (‌از شهرهای صنعتی فرانسه) چند صد تظاهرکننده با شعار «نه حتی یک رای به مارین لوپن» گرد هم آمدند. ژان لوک ملانشون، نامزد چپ‌گرا که در انتخابات هفته گذشته سوم شد، این شعار را در سخنرانی هفته گذشته با حامیان خود چندین بار مطرح کرد. آقای ملانشون رسما از مکرون حمایت نکرده، اما شدیدا علیه لوپن موضع گرفته است. از میان نامزدهای دور اول فابین روسل، رهبر حزب کمونیست فرانسه و فیلیپ پوتو، نامزد حزب ضد سرمایه‌داری (با گرایش تروتسکیستی)، نیز موضعی مشابه ملانشون گرفتند؛ اما آن هیدالگو، شهردار پاریس و نامزد حزب سوسیالیست؛ یانیک ژادو، نامزد حزب سبز و والری پکرس،‌ نامزد حزب راست میانه «جمهوری‌خواهان»، رسما از مکرون حمایت کردند و خواهان انتخاب او شدند. در مقابل اریک زمور، دیگر چهره راست افراطی از حامیانش خواست به لوپن رای بدهند.

مکرون روز شنبه در شهر مارسی در جنوب فرانسه گردهمایی انتخاباتی بزرگی برگزار کرد. او در سخنانش در این گردهمایی بر دستاوردهای محیط‌زیستی و اقلیمی خود تاکید کرد و از برنامه‌های آینده در این زمینه گفت. این تلاش مکرون برای جذب رای‌دهندگان جوانتر است که در دور اول به نامزدهای چپ افراطی رای داده‌اند.

مکرون گفت نخست‌وزیر بعدی‌اش مسئول برنامه‌ریزی محیط‌زیستی برای فرانسه و قدم گذاشتن به سوی هدف صفر شدن مصرف کربن در فرانسه تا سال ۲۰۵۰ خواهد بود. او در ضمن وعده داد حمل‌ونقل عمومی را افزایش می‌دهد تا استفاده مردم از خودروهای شخصی کاهش یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بندر مارسی در جنوب فرانسه و کرانه دریای مدیترانه واقع شده و به گوناگونی قومی و نژادی معروف است. بسیاری از مردم این شهر به ویژه جوان‌ترها به ملانشون رای دادند و بیم این هست که در دور دوم به مکرون که نزد چپ‌گرایان به «رئیس‌جمهوری ثروتمندها» معروف است رای ندهند. بسیاری دیگر از جوانان مارسی در دور اول جذب نامزدهای راست افراطی شدند. مکرون اما امیدوار است اهمیت این نسل به مسائل اقلیمی باعث شود آن‌ها در دور دوم از او پشتیبانی کنند. مکرون گفت: «من دلهره‌ای که خیلی از جوانانمان دارند درک می‌کنم. می‌بینم که جوانان و نوجوانان از آینده سیاره‌مان در هراس‌اند.»

مکرون در دور اول خود با شعار «سیاره را دوباره بزرگ سازیم» شناخته می‌شد که نوعی پاسخ به شعار «آمریکا را دوباره بزرگ سازیم» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری راست‌گرای آمریکا بود. در عین حال مکرون در پی اعتراض‌های گسترده موسوم به «جلیقه زردها» برنامه خود برای افزایش مالیات بر قیمت سوخت را کنار گذاشت.

ژان فرانسوا جولیارد، مدیر عامل سازمان صلح سبز فرانسه، ازجمله هزاران نفری بود که در تظاهرات ضد لوپن در پاریس شرکت کرد. جولیارد به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما آمده‌ایم تا به راست افراطی نه بگوییم. به قدرت رسیدن آن‌ها برای جامعه، برای آزادی‌ها و در ضمن برای اقلیم پس‌رفتی واقعی خواهد بود.»

موضوع محیط زیست در تظاهرات گروه «شورش علیه انقراض»‌ مطرح شد که از شنبه تا سه روز ادامه دارد. در پاریس تظاهرات دیگری نیز علیه نژادپرستی برگزار شد. یکی از شعارنوشته‌هایی که در تظاهرات پاریس دیده شد به انتخابات ۲۰ سال پیش اشاره داشت: «۲۰۰۲ گفتیم نه ۲۰۲۲ هم می‌گوییم نه.» اشاره این شعارنوشته به انتخابات ۲۰ سال پیش است که طی آن میلیون‌ها نفر با عنوان «جبهه جمهوری‌خواهی» گرد آمدند تا رای به انتخاب مجدد ژاک شیراک، رئیس‌جمهوری راست میانه، بدهند تا ژان ماری لوپن، پدر خانم لوپن و رهبر سابق جریان راست افراطی، شکست بخورد.

بسیاری از جوانانی که در گردهمایی مکرون در مارسی حضور داشتند، به خبرنگارها گفتند برای مقابله با راست افراطی به میان آمده‌اند؛ اما برخی تظاهرکنندگان گفتند با لوپن مخالف‌اند، اما مدافع مکرون هم نیستند.

در شهر لیون نیز تظاهراتی با حضور گسترده جوانان انجام شد. دانشجویی ۲۳ ساله به‌نام اما به خبرگزاری فرانسه گفت: «علیه عادی شدن افکار خطرناک، علیه نژادپرستی، حذف و دیکتاتوری احتمالی» به میدان آمده است. برونو، معلمی ۶۰ ساله از شهر شامبری که برای شرکت در تظاهرات به لیون آمده بود، گفت: «آمده‌ام «به ناسیونالیسم، پوپولیسم و خارجی‌‌ستیزی، نه‌ بگویم.» نظرسنجی‌ها عموما خبر از پیروزی مکرون می‌دهند، اما این رئیس‌جمهوری ۴۴ساله خودش تاکید کرده است که «هیچ چیز معلوم نیست»‌.

ازجمله موضوع‌هایی که اخیرا وارد کارزار انتخابات شده مسئله حجاب زنان است. خانم لوپن گفت حجاب را در فرانسه‌ که بیشترین جمعیت مسلمان اروپا را دارد، ممنوع می‌کند. روز جمعه زنان محجبه هم از لوپن و هم از مکرون پرسیدند که چرا انتخاب پوشش آن‌ها باید مسئله‌ای سیاسی شود.

بیشتر از جهان