استرالیا باید ۲۰ هزار پناهجوی دیگر افغان را به‌عنوان «وظیفه اخلاقی» بپذیرد

این درخواست را کلیساهای کاتولیک استرالیا مطرح کردند

کلیسا های کاتولیک از دولت آسترالیا خواستند از مهاجران اوکراین نیز حمایت کنند-

VELIKA KLADUŠA, BOSNIA AND HERZEGOVINA

کلیساهای کاتولیک استرالیا در یک بیانیه مشترک از دولت این کشور خواستند تا به‌عنوان وظیفه اخلاقی، ۲۰ هزار پناهجوی دیگر افغان را به این کشور منتقل کنند. به گزارش روزنامه گاردین، کنفرانس اسقف‌های استرالیا در بیانیه‌ای که به‌تازگی منتشر کرده‌اند، گفتند دولت استرالیا به‌دلیل حمایت افغان‌ها از نیروهای امنیتی این کشور در زمان ماموریتشان در افغانستان، باید تعداد بیشتری از پناهجویان افغان را بپذیرد. در این بیانیه آمده است: «وضعیت در افغانستان مستلزم پذیرش ویژه حداقل ۲۰ هزار تن دیگر است. ما در قبال کسانی که از نیروهای نظامی استرالیا به‌عنوان مترجم یا در مقام‌های دیگر حمایت کردند، وظیفه اخلاقی داریم.»

این بیانیه همچنین افزود پناهندگان و پناهجویانی که از آزار و اذیت، خشونت یا فقر تهدیدکننده زندگی فرار می‌کنند و افرادی که به‌دلیل تغییرات آب و هوایی آواره شده‌اند، خواهران و برادران ما هستند. کلیساهای کاتولیک همچنین از دولت استرالیا خواسته‌اند تا پناهجویان اوکراینی را که از این کشور فرار کرده‌اند نیز بپذیرد، زیرا آنان نیز به کمک و حمایت مشابه نیاز دارند. اسقف‌های این کلیساها خواستار ارزیابی مجدد و گسترده‌تر سیاست‌های پناهندگی در استرالیا شدند و گفتند افرادی که از خشونت یا آزار و اذیت فرار می‌کنند و نیاز اخلاقی به کمک‌های ما دارند، خواه با تعاریف قانونی پناهنده مطابقت داشته باشند یا نه، باید پذیرفته شوند. آن‌ها گفتند ما به یک سیستم عادلانه، انسانی و به‌موقع برای ارزیابی درخواست‌های پناهندگی پناهجویان نیاز داریم.

در همین حال، شورای ملی امامان استرالیا از درخواست برای پذیرش بیشتر پناهجویان از افغانستان حمایت کرده است. ابراهیم دادون، سخنگوی این شورا، به گاردین گفت که این شورا موافقت کرد که استرالیا «وظیفه اخلاقی» در قبال پناهجویان افغان دارد. دادون گفت دولت استرالیا نه‌تنها باید فضاهای بیشتری را برای پناهندگان فراهم کند، بلکه باید از افغان‌هایی که در افغانستان در معرض خطرهای مختلف قرار دارند، از طریق کمک‌های بشردوستانه یا پزشکی، حمایت کند. او همچنان گفت: «استرالیا کشور بسیار بزرگی است و من مطمئنم که می‌توانیم به‌راحتی پناهجویان بیشتری را به‌سرعت جذب کنیم. همانطور که در اروپا دیدیم، جایی که بسیاری از کشورها هجوم گسترده پناهندگان اوکراینی را جذب کردند، ما نیز می‌توانیم همین کار را انجام دهیم. دور از ذهن نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنان اتحادیه یهودیان استرالیا نیز از طرح کلیساهای کاتولیک این کشور برای پذیرش ۲۰ هزار افغان دیگر حمایت کرده است. هیئت نمایندگان یهودی نیوساوت ولز از درخواست برای پذیرش ویژه حمایت کرد و دارن بارک، مدیر عامل آن و پیتر ورتهایم، مدیرعامل شورای اجرایی یهودیان استرالیا، گفتند که آن‌ها کاملا موافق‌اند تا افغان‌های بیشتری به استرالیا منتقل شوند. دارن بارک به گاردین گفت ما کنفرانس اسقف‌های کاتولیک استرالیا را به‌دلیل بیانیه قدرتمندش که «ما یک خانواده انسانی هستیم» تحسین می‌کنیم و با تمام وجود موافقیم که هرکسی که از آزار و اذیت و خطر فیزیکی فرار می‌کند، مستحق کمک فوری است.

کلیساهای کاتولیک استرالیا این بیانه مشترک را پس از آن صادر کرد که دولت این کشور اعلام کرد برای ۴ سال آینده، استرالیا در حدود ۱۶۵۰۰ افغان را خواهد پذیرفت، اما اسقف‌های کلیسا می‌خواهند تا برنامه پذیرش افغان‌ها بیشتر و به‌سرعت انجام شود.

استرالیا یکی از کشورهایی است که در ۲۰ سال گذشته برای تحکیم دموکراسی و مبارزه با تروریسم به افغانستان نیرو فرستاد. در سال ۲۰۰۹، تعداد نیروهای استرالیا در افغانستان به ۱۵۵۰ تن می‌رسید، اما بعدها با کاهش نیروهای ناتو، استرالیا نیز نیروهای خود را کاهش داد تا این که تعداد نیروهای استرالیا در ماه‌های منتهی به سقوط کابل به ۳۰۰ تن رسید. استرالیا در ۲۰ سال گذشته همچنین حدود یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون دلار برای بازسازی افغانستان کمک کرد، اما نظامیان این کشور همچنان متهم به جنایت‌های جنگی در افغانستان‌اند.

بر اساس گزارش رسانه‌های بین‌المللی، نیروهای نظامی استرالیا بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ در حدود ۳۹ غیرنظامی را در افغانستان به قتل رساندند. جنایت‌های نیروهای نظامی استرالیا حتی تا امروز نیز، در دادگاه‌های این کشور در حال بررسی است. با این حال این کشور یکی از مقاصد اصلی پناهجویان افغان‌ بوده است. هرچند استرالیا به‌شدت از مرزهای آبی خود در مقابل ورود غیر قانونی مهاجران محافظت می‌کند، با این حال در سال‌های گذشته، هزاران افغان خود را به این کشور رسانده‌اند. استرالیا نیز در آغاز تعهد کرد که ۱۵ هزار افغان را به این کشور بپذیرد، اما حالا می‌خواهد تعداد دیگری را نیز اضافه بر آن بپذیرد.