قرنطینه‌های کرونا افول اقتصادی چین را رقم می‌زند

چین از نخستین باری که کووید در اواخر سال ۲۰۱۹ در ووهان کشف شد، چهار هزار و ۶۴۱ مورد مرگ ثبت کرده است

کنترل‌های سخت‌گیرانه بهداشت عمومی رفته‌رفته اقتصاد چین را که به مدت دو دهه موتور اصلی رشد جهان بود، دستخوش پسرفت می‌کند - LIU JIN / AFP

هم‌زمان با برقراری قرنطینه‌های فراگیر کووید که به افزایش بیکاری و کاهش خرده‌فروشی منجر شد، نشانه‌هایی از افول در اقتصاد چین نمایان شد.

شانگهای، قطب اقتصادی اصلی چین، به دنبال اقدام‌هایی مشابه شهر صنعتی شنژن در ماه گذشته، هفته‌ها تحت یک قرنطینه شدید بسته شده است.

داده‌های جدید نشان می‌دهد که کنترل‌های سخت‌گیرانه بهداشت عمومی رفته‌رفته اقتصاد چین را که به مدت دو دهه موتور اصلی رشد جهان بود، دستخوش پسرفت می‌کند.

نرخ سالانه رشد اقتصاد چین در سه ماه نخست سال جاری، ۴.۸ درصد بود که اگرچه از رشد اقتصادی بسیاری از کشورهای غربی به‌طور چشمگیری سریع‌تر است، شی جین‌ پینگ، رهبر چین، را تحت فشار قرار داده است.

حزب کمونیست چین رشد اقتصادی ۵.۵ درصد را برای سال ۲۰۲۲ هدف‌گذاری کرده است - رقمی که به نظر می‌رسد خطر ادامه پایبندی پکن به سیاست به صفر رساندن کووید آن را تهدید می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خرده‌فروشی در ماه مارس نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳.۵ درصد افت کرد و صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که به علت افزایش شدید بدهی‌های بخش خصوصی، احتمال دارد احیای اقتصادی کند شود.

جولیان ایوانز-پریچارد، از کپیتال اکونومیکز (Capital Economics)، در گزارشی اعلام کرد که فعالیت‌ این ماه «حتی بدتر خواهد بود. عملکرد اقتصادی چین احتمالا در کوتاه مدت بی‌رونق باقی خواهد ماند».

ایریس پنگ از گروه آی‌ان‌جی نیز در گزارشی اعلام کرد: « افزایش اثرات منفی قرنطینه‌‌ها در راه است.»

پیامدهای رکود در دومین اقتصاد بزرگ جهان، از مرزهای این کشور فراتر می‌رود. به‌ویژه برای کشورها و شرکت‌هایی که کالاهایی مثل نفت و موادغذایی به این کشور صادر می‌کنند.

چین همچنین با کاهش تقاضا از اتحادیه اروپا (یکی از خریداران اصلی کالاهای صادراتی این کشور) مواجه است. اروپا در پی حمله روسیه به اوکراین به‌شدت از افزایش قیمت نفت و گاز آسیب دید.

مقام‌های شانگهای روز دوشنبه خبر دادند که سه نفر بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته‌اند که این نخستین تلفات در طول شیوع جدید این ویروس است.

بازرس انجمن بهداشت این شهر می‌گوید سه متوفی سالخورده بودند، بیماری‌های زمینه‌ای داشتند و واکسن نزده بودند.

وو گانیو به خبرنگاران گفت: «شرایط‌شان بعد از بستری در بیمارستان بدتر شد و پس از ناکام ماندن تلاش‌ها برای نجاتشان، جان خود را از دست دادند.»

چین از نخستین باری که کووید در اواخر سال ۲۰۱۹ در ووهان کشف شد، چهار هزار و ۶۴۱ مورد مرگ ثبت کرده است.

حدود ۹۰ درصد ساکنان چین واکسن زده‌اند اما افراد مسن در اکثر موارد به واکسن زدن تمایلی ندارند.

بر اساس تازه‌ترین داده‌ها، فقط ۶۲ درصد از ساکنان بالای ۶۰ سال شانگهای واکسینه‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان