شاخه خراسان گروه داعش از خاک افغانستان به پاسگاه‌های مرزی ازبکستان حمله کرد

مهاجمان از یک خانه در شهرک حیرتان به سوی شهر مرزی ترمز موشک پرتاب کردند

برای نخستین بار شاخه خراسان گروه داعش در افغانستان ادعا کرد که پاسگاه‌های نیرو‌های ازبکستان را در شهر مرزی ترمز مورد حمله قرار داده است. این گروه گفته است که این حمله روز دوشنبه، ۱۸ آوریل، با موشک‌های کاتیوشا انجام شده است.

ساکنان محل در منطقه سرچاه حیرتان، به ایندیپندینت فارسی گفتند که امروز، دوشنبه، صدای حدود ۱۱ موشک را شنیدند که به سوی مرز ازبکستان پرتاب شده است.  به گفته آنان، چند تن که خانه‌ای را در منطقه سرچاه در کنار رود آمو اجاره کرده بودند، پرتابگر موشک را جا‌به‌جا کردند و از همان جا شهرمرزی ترمز را در خاک ازبکستان هدف گرفتند و شلیک کردند. منابع خبری مزبور می‌گویند که مهاجمان پس از این حمله، از محل گریخته‌اند.

تصویر‌های این حمله موشکی شاخه خراسان گروه داعش را تلویزیون عربی «اعماق» پخش کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاخه خراسان گروه داعش در سال‌های اخیر در بخش‌های جنوب و شرق افغانستان به راه‌اندازی عملیات‌های خرابکارانه و هراس‌افکنی مشغول بود. بعد‌ها این حمله‌های تروریستی به کابل و بخش‌های دیگر افغانستان نیز گسترش یافتند و حمله‌های مرگباری را به بیمارستان‌ها، مدرسه‌ها و دیگر نهاد‌های آموزشی ترتیب دادند و مسئولیت این حمله‌های خونین را نیز که ده‌ها کشته و زخمی بر جا گذاشت، پذیرفتند.

پس از فروپاشی جمهوری اسلامی افغانستان به ریاست اشرف غنی و تسلط طالبان بر کشور در اوت ۲۰۲۱ میلادی، طالبان تعهد سپردند که هیچ گروه تروریستی نتواند از خاک افغانستان برای حمله‌های تروریستی به کشور‌های دیگر استفاده کند.

 طالبان اعلام کردند که شاخه خراسان داعش یک نیروی ضعیف است و تهدیدی جدی برای افغانستان به‌‌شمار نمی‌رود.

اما گزارش‌هایی در مورد شدت یافتن فعالیت‌های شاخه خراسان گروه داعش در افغانستان و پیوستن شماری از فرماندهان طالبان به این گروه در دست است. طبق برخی گزارش‌ها، داعش فعالیت خود را چند سال پیش در دوران حکومت اشرف غنی در استان ننگرهار آغاز کرد، اما نیرو‌های دولت پیشین با کمک نیرو‌های خارجی عملیات‌های گسترده‌ای را در این استان به‌منظور نابودی آن گروه راه‌اندازی کردند و پیش بردند. اکنون بار دیگر از قدرت گرفتن شاخه خراسان گروه داعش در افغانستان سخن گفته می‌شود و نگرانی‌ها‌ از احتمال تبدیل شدن افغانستان به مرکز فعالیت گرو‌ه‌های تروریستی افزایش می‌یابد.