شورای ریاست جمهوری یمن: گزینه اول صلح با حوثی‌هاست، اما برای جنگ هم آماده‌ایم

اعضای دولت و پارلمان یمن برای برگزاری مراسم سوگند شورای جدید ریاست جمهوری، از ریاض به شهر عدن بازگشتند

عبدالله العلیمی، یکی از اعضای شورای هشت‌نفره ریاست جمهوری یمن، گفت که اولویت اصلی این شورای جدید، دستیابی به صلح است، اما اگر شورشیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران نتوانند خواسته‌های مورد نیاز برای صلح را برآورده کنند، شورا «برای جنگ آماده است».

شورای هشت‌نفره ریاست جمهوری یمن متشکل از شخصیت‌هایی قدرتمندی از بخش‌های نظامی و سیاسی آن کشور است و حتی برخی از آنان جنگجویانی در صحنه درگیری‌ها دارند. این شورا پس از کناره‌گیری عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری پیشین دولت قانونی یمن، در ۱۸ فروردین‌ماه، وظیفه اداره کشور را برعهده گرفت. 

عبدالله العلیمی، یکی از اعضای شورا و رئیس سابق دفتر عبدربه منصور هادی، روز شنبه، ۲۷ فروردین‌ماه، در نخستین مصاحبه خود پس از تشکیل این شورا، به خبرگزاری فرانسه گفت: «گزینه اول ما صلح است، اما برای جنگ هم آماده‌ایم.»

او که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، با خبرگزاری فرانسه گفت‌وگو می‌کرد، افزود: «ما معتقدیم که این شورا در موقعیتی است که می‌تواند با حمایت [نیروهای] ائتلاف، به یک پیروزی نظامی قاطع دست پیدا کند.»

دولت عبدربه منصور هادی که جامعه بین‌المللی آن را به‌عنوان دولت قانونی یمن به‌رسمیت می‌شناخت، مدت هفت سال درگیر جنگ با حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران بود. با وجود مداخله نظامی نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در حمایت از دولت هادی از سال ۲۰۱۵ تاکنون، حوثی‌ها همچنان کنترل صنعا، پایتخت یمن، و اکثر مناطق شمالی این کشور را در اختیار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جنگ داخلی یمن، صدهاهزار نفر به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم کشته شده‌اند و درگیری‌ها در آن کشور منجربه یک بحران انسانی وخیم شده است، که سازمان ملل آن را بدترین بحران انسانی در جهان می‌داند. در اثر این جنگ، میلیون‌ها نفر در آستانه قحطی قرار دارند و زندگی ۸۰ درصد از جمعیت یمن به کمک‌های بشردوستانه متکی است.

عبدربه منصور هادی ۱۸ فروردین‌ماه (۷ آوریل) در پایان نشست یک‌هفته‌ای گروه‌های مختلف یمنی در ریاض برای مذاکره درباره آینده سیاسی آن کشور، اعلام کرد که قدرت را به شورای ریاست جمهوری واگذار می‌کند. رهبران شبه‌نظامیان حوثی‌ هرچند که از گفت‌وگوی گروه‌ها و جناح‌های یمنی استقبال کرده بودند، گفتند تنها درصورتی به آن می‌پیوندد که در یک کشور بی‌طرف برگزار شود و در نشست ریاض حاضر نشدند.

اما هم‌زمان با آن نشست، طرف‌های درگیر در یمن برای برقراری یک آتش‌بس دوماهه تجدیدپذیر از ۱۳ فروردین‌ماه، توافق کردند که امیدهای محتاطانه‌ای برای احتمال پایان جنگ طولانی یمن ایجاد کرده است.  

به گفته هادی، شورای ریاست جمهوری یمن وظیفه «مذاکره با حوثی‌ها برای آتش‌بس دائمی» را برعهده دارد.

عبدالله علیمی نیز گفت: «امیدواریم وضعیت وخیم یمن باعث شود مردم تمایل داشته باشند که منافع شخصی و جناحی را کنار بگذارند و به‌دنبال صلح باشند.»

او افزود که رهبران شورا قرار است در روزهای آینده با هانس گراندبرگ، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در یمن، دیدار کنند. 

گراندبرگ هفته گذشته برای نخستین‌بار در دوران ماموریت خود به صنعا رفته و با رهبران حوثی‌ها گفت‌وگو کرده است. او روز دوشنبه، ۲۹ فروردین‌ماه، در ریاض با رشاد العلیمی، رئیس شورای جدید ریاست جمهوری یمن، نیز دیدار و درباره آتش‌بس و اهمیت آن برای حل بحران سیاسی گفت‌وگو کرد.

به گفته عبدالله علیمی، رهبران شورا پس از دیدار با گراندبرگ، برای ادای سوگند به یمن خواهند رفت. 

البته او اشاره‌ای نکرده که این ادای سوگند در کدام شهر یمن برگزار خواهد شد، اما رسانه‌های یمنی از بازگشت معین عبدالملک، نخست‌وزیر، تعدادی از اعضای کابینه دولت قانونی و همچنین رئیس و اعضای پارلمان یمن به شهر عدن در روز یکشنبه خبر دادند و تصاویری از آن منتشر شده است. به گفته مقام‌های یمنی، ورود دولت به عدن، پایتخت جنوبی یمن، با بازگشت شورای ریاست جمهوری برای انجام وظایف خود در آن کشور، دنبال خواهد شد.

شورای ریاست جمهوری یمن روزهای گذشته در نخستین نشست خود با اعضای دولت و استانداران پیش از بازگشت از ریاض به کشور، جهت‌گیری‌های کلی و برنامه کاری خود را برای دوره آتی اعلام کرد. این شورا ضمن اعلام تعهد به «مسئولیت جمعی» در تصمیم‌گیری‌ها، رویارویی با چالش‌های اقتصادی و امنیتی، دستیابی به ثبات اقتصادی و کاهش آلام انسانی شهروندان را اولویت‌های ملی و اصلی در یمن دانست.

عبدالله العلیمی علاوه‌بر این، به خبرگزاری فرانسه گفت که شورای ریاست جمهوری یمن هنوز تصمیم نگرفته است که برای پیوستن به گفت‌وگوهای صلح تا چه زمانی به حوثی‌ها فرصت خواهد داد.

حوثی‌ها عربستان سعودی را از دشمنان خود می‌دانند و به همین دلیل از شرکت در مذاکرات اخیر در ریاض، به‌عنوان سرزمین دشمن، خودداری کردند؛ اما به گفته علیمی مذاکرات آینده ممکن است در یک کشور بی‌طرف‌تر مانند عمان انجام شود.

بیشتر از جهان