سه نظامی دولت پیشین افغانستان در مرز اسلام‌قلعه ناپدید شدند

طالبان در چند هفته اخیر، بازداشت، شکنجه و اعدام نظامیان پیشین را افزایش داده‌اند

این نظامیان سابق ویزای ایران داشتند و می‌خواستند برای کارگری به ایران بروند-ایندیپندنت فارسی

سه افسر دولت پیشین افغانستان به نام‌های صفی‌الله رحیمی، قاری عزیز و عبدالناصر محمدی، روز دوشنبه، ۲۲ فروردین، زمانی که می‌خواستند از طریق مرز اسلام‌قلعه در هرات به ایران بروند، در ایست‌بازرسی نیروهای مرزی طالبان بازداشت شدند و تاکنون خبری از آنان در دست نیست.

یکی از همکاران سابق این سه افسر نظامی به ایندیپندنت فارسی گفت که عبدالناصر محمدی افسر وزارت داخله (کشور) بود و صفی‌الله محمدی و قاری عزیز کارمندان وزارت دفاع بودند و به عنوان افسر ارتش ملی کار می‌کردند. این سه نظامی پیشین اهل شهرستان کشم در استان بدخشان‌ بودند که پس از سقوط دولت پیشین افغانستان، اسلحه و مهمات  خود را به طالبان تحویل دادند و در کشم زندگی می‌کردند.

این منبع که نخواست نامش ذکر شود، افزود: «پس از افزایش بیکاری و فقر گسترده، این سه نفر تصمیم گرفتند برای کارگری به ایران بروند. آن‌ها گذرنامه و ویزای ایران هم داشتند اما در مرز اسلام‌قلعه، در قسمت ایست‌بازرسی نیروهای مرزی طالبان، بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این منبع، طالبان تاکنون به خانواده‌های این افسران هیچ پاسخی نداده‌اند و از زنده بودن یا مرگ آنان به دست طالبان هیچ اطلاعی در دست نیست.

این سه افسر دولت پیشین در حالی ناپدید شدند که بازداشت و اعدام نیروهای امنیتی سابق افغانستان در چند هفته اخیر، افزایش یافته است. در آخرین مورد، افراد طالبان قاسم قایم اندرابی، افسر پیشین وزارت داخله افغانستان را بازداشت و روز یکشنبه، پیکر بی‌جان او را به خانواده‌اش تحویل دادند. دوستان نزدیک و اعضای خانواده قاسم اندرابی به رسانه‌ها گفتند که آثار شکنجه و حلق‌آویز شدنن روی پیکر قاسم به‌وضوح مشخص بوده است.

روز دوشنبه، یک سخنگوی وزارت داخله طالبان گفت که این گروه به‌تازگی تحقیقات خود در مورد چگونگی مرگ قاسم قایم را آغاز کرده است و نتایج این تحقیق را با رسانه‌ها و مردم به اشتراک خواهند گذاشت. ادعایی که طالبان پس از انتشار اخبار بازداشت‌ها، ناپدید شدن‌ها و کشته شدن شمار دیگری از نظامیان دولت پیشین افغانستان هم مطرح کرده‌ بود، اما معمولا به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

روزنامه نیویورک تایمز به تازگی در یک گزارش تحقیقی، افشا کرد که افراد طالبان از زمان روی کار آمدن در پانزدهم اوت ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲، حدود ۵۰۰ نظامی دولت پیشین افغانستان را کشته‌‌اند. بیشتر این نظامیان، ابتدا بازداشت و سپس کشته شده‌اند. هرچند برخی هم در خانه‌ها یا محل کار خود ترور می‌شوند. سخنگویان طالبان تاکنون هیچ یک از این قتل‌ها یا اعدام‌ها را تایید نکرده‌اند.