دادگاه مهرشاد سهیلی ملقب به «جوان‌ترین فرمانده» برگزار شد

مهرشاد سهیلی به تحصیل مال نامشروع، جعل سند و غصب عنوان از طریق راه‌اندازی یک قرارگاه جهادی متهم است

مهرشاد سهیلی در جلسه نخست رسیدگی دادگاه، تمام اتهام‌های وارده را تکذیب کرد - ویکی‌مدیا

جلسه رسیدگی به اتهام‌های مهرشاد سهیلی که رسانه‌های اصولگرا او را «جوان‌ترین فرمانده» لقب داده بودند، در قم برگزار شد. این نوجوان ۱۷ ساله به «تحصیل مال نامشروع»، «جعل سند» و «غصب عنوان» متهم است. او همه این کارها را با راه‌اندازی یک «قرارگاه‌ جهادی» وابسته به سپاه و بسیج انجام داد.

عبدالصمد خرمشاهی که وکالت مهرشاد سهیلی را بر عهده دارد، به خبرگزاری ایسنا گفت که جلسه رسیدگی به اتهام‌های موکلش روز ۲۰ فروردین در شعبه ۱۱۰ دادگاه کیفری ۲ استان قم که ویژه اطفال است، برگزار شد؛ زیرا سهیلی زیر ۱۸ سال سن دارد.

مهرشاد سهیلی در جلسه نخست رسیدگی دادگاه، تمام اتهام‌های وارده را تکذیب کرد و مدعی شد که اقدام‌هایش در راه «خیر» و «کمک به فقرا» بوده است. خرمشاهی نیز درباره اتهام «غصب عنوان» سهیلی گفت: «موکلم هرگز و هیچ جا عنوانی برای خود قائل نشد و اگر دیگران او را با عناوینی مانند فرمانده یاد کردند، مشمول غصب عنوان نمی‌شود.» اشاره او به لقب «جوان‌ترین فرمانده» بود که رسانه‌های حکومتی به این نوجوان داده بودند. به گفته خرمشاهی، رای پرونده مهرشاد سهیلی در روزهای آینده صادر می‌شود.

حکم دستگیری مهرشاد سهیلی بهمن ۱۴۰۰ در دادسرای عمومی و انقلاب قم صادر شد و در همان زمان، حوزه قضایی بخش موسیان و دشت‌ عباس به نیابت قضایی دادسرای قم او را دستگیر کرد. نام مهرشاد سهیلی در سال‌های اخیر بسیار شنیده می‌شد. رسانه‌های رسمی و اجتماعی وابسته به حکومت از او به عنوان «فرمانده جوان» و «پدیده» یاد می‌کردند؛ جوانی‌ که به اذعان بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی یک‌شبه ره ۱۰۰ ساله را پیمود و خیلی زود به چهره‌ای مشهور تبدیل شد که با مقام‌ها و چهره‌های مذهبی شاخص دیدار و گفت‌وگو می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در سال ۱۳۹۸، هنگامی‌ که تنها ۱۵ سال داشت، از کتاب زندگینامه خود با عنوان «ستاره‌ای از غرب» رونمایی کرد. در مراسم رونمایی کتاب او در قم، محمدتقی مصباح یزدی نیز حضور داشت.

مهرشاد سهیلی «فرمانده قرارگاه حضرت ولی‌عصر»، «مدیر موسسه حضرت ولی‌عصر» و «مدیر موسسه امام صادق» بود و ادعا می‌کرد که در قالب این موسسات به «امور خیریه» می‌پردازد اما دیری نگذشت که مشخص شد از این طریق ثروت زیادی کسب کرده است؛ تا آنجا که هنگام دستگیری دست‌کم چندین میلیارد تومان پول در حساب او در گردش بود که تمام آن را با ادعای «کار خیر» جمع کرده بود.

قرارگاه‌های جهادی در ایران زیرمجموعه سپاه و بسیج‌اند که در شهرها و محلات مختلف با ادعای رسیدگی به محرومان برپا می‌شوند؛ اما اهداف پنهان این نهادهای وابسته به رهبر جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کنند. پرونده مهرشاد سهیلی نمونه بارز استفاده حکومت ایران از کودکان برای پیشبرد اهداف سیاسی است. در سال‌های پس از انقلاب، سپاه و بسیج تعداد زیادی از نوجوانان زیر ۱۸ سال را جذب کردند. به این نوجوانان بدون اینکه آموزش‌های لازم داده شود، عنوان‌هایی مثل فرمانده پایگاه یا قرارگاه داده می‌شود تا مامور اجرای خواسته‌های بسیج و سپاه در محلات و مناطق شهری ایران باشند.

غلامرضا سلیمانی، فرمانده بسیج مستضعفین، در سخنان خود بارها به صراحت گفت که این نهاد برای «تربیت هشت تا ۱۰ میلیون جوان انقلابی» برنامه‌ریزی کرده است. سخنان او نشان می‌دهد که استفاده ابزاری از نوجوانان برای پیشبرد اهداف سیاسی جمهوری اسلامی ایران که از اوایل انقلاب آغاز شد، همچنان ادامه دارد و بعید نیست که از دل چنین رویه‌ای، نوجوان‌هایی همچون مهرشاد سهیلی متولد شوند.

بر اساس پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، هر فرد زیر ۱۸ سال کودک محسوب می‌شود و کشورهای عضو متعهد شده‌اند با بهره‌گیری از کودکان در برنامه‌های نظامی و سیاسی مبارزه کنند؛ اما حکومت ایران خود یکی از متولیان استفاده از کودکان برای اهداف سیاسی و نظامی است. قدرت کاذبی که اعطای لقب «فرمانده» یا در دست گرفتن اسلحه در نوجوانان عضو بسیج ایجاد می‌کند، سرنوشت و مسیر آینده زندگی آنان را به مخاطره می‌اندازد و برای دیگر مردم نیز خطرآفرین است.