قاسم قایم افسر وزارت امور داخله به‌دست طالبان حلق‌آویز شد

با آن که طالبان عفو عمومی اعلام کرده‌اند، اما هر روز گزارش‌هایی از بازداشت، شکنجه، و قتل نظامیان و غیرنظامیان در افغانستان منتشر می‌شود

طالبان قاسم قایم، افسر وزارت «امور داخله» دولت پیشین افغانستان- عکس از رسانه‌های اجتماعی

طالبان قاسم قایم، افسر وزارت «امور داخله» (وزارت کشور) دولت پیشین را پس از بازداشت، حلق‌آویز کردند. 

قاسم قایم در دولت پیشین مدیرکل اداره افسران وزارت کشور بود که خانه‌نشین شده بود، اما طالبان یک ماه پس از به قدرت رسیدن، از او خواستند که به شغل خود بازگردد.

او در هفت ماه گذشته در مسند مدیریت اداره افسران به کارش ادامه داد، اما هفته گذشته ماموران «استخبارات» (نیروهای امنیتی) طالبان در نزدیکی ساختمان وزارت کشور بازداشت شد و تا پنج روز هیچ اطلاعی از او در دست نبود.

سرانجام، روز یکشنبه، ۱۷ آوریل، با تلفن قاسم قایم با مادرش تماس می‌گیرند، اما می‌گویند که باید پسر دیگرش با آنان تماس بگیرد. 

برادر قاسم قایم می‌گوید: «دوباره به همان شماره (شماره تلفن قاسم قایم) زنگ زدم، یک طالب جواب داد و به من گفت برادرت خودکشی کرده و جسدش در شفاخانه سیصد تختخوابی است، می‌توانید آن را ببرید. گفتم چرا برادرم خودکشی کند؟ گفت پیش از این که تحقیقات ما تکمیل شود خودکشی کرد، و تلفن را قطع کرد و رفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قاسم قایم ساکن اندراب بود. اندراب در روزهای اخیر محل درگیری‌های شدید بین نیروهای جبهه مقاومت ملی و طالبان بوده است و نیروهای جبهه مقاومت تلفات سنگینی به نیروهای طالبان وارد کرده‌اند. 

خانواده قایم می‌گویند که طالبان برای انتقام‌جویی آن درگیری‌ها، قاسم قایم را حلق‌آویز کرده‌اند. او ویزای ایران داشت با وجود فشار خانواده و دوستان، نخواست افغانستان را ترک کند. برادر قاسم قایم می گوید: «چندین بار به او گفتیم از اینجا برو، وضعیت خوب نیست، ولی گفت نه، اینجا وطنم است، در مهاجرت چه کنم؟ من اینجا کار می‌کنم و مشکلی نیست.»

قاسم قایم از افسران حرفه‌ای پلیس افغانستان بود که در بیست سال گذشته به کشورش خدمت کرد. از او چهار کودک چهار تا ۱۱ساله بر جای مانده است. همسر و مادر قاسم قایم در وضعیت بسیار بد روانی به سر می‌برند.

با آن که طالبان عفو عمومی اعلام کرده‌اند، اما هر روز گزارش‌هایی از بازداشت، شکنجه، و قتل نظامیان و غیرنظامیان در افغانستان منتشر می‌شود. نیویورک‌تایمز چند روز پیش گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن، تاکنون ۵۰۰ تن از نظامیان وکارمندان دولت پیشین به‌دست طالبان کشته شده‌اند.