اولین توییت توییتر روی دست صاحب ایرانی‌اش ماند

سینا استوی هفته گذشته این توییت به قیمت ۴۸ میلیون دلار برای فروش گذاشت

سینا استوی: «این ان‌اف‌تی فقط یک توییت نیست. این مونالیزای دنیای فناوری است.»-photo. Mehran Harati/Handout via REUTERS

سینا استوی، کارآفرین ایرانی در بازار رمز‌ارز، زمانی که ۲.۹ میلیون دلار برای اولین توییت جک دورسی، رئیس توییتر، پرداخت، تیتر خبرها شد. اما تلاش‌های او برای فروش مجدد آن نتیجه‌ای نداشت و آخرین قیمت پیشنهادی خرید تا روز پنجشنبه تنها ۶۸۰۰ دلار بود. به گزارش رویترز، استوی این توییت را به‌صورت ان‌اف‌تی (NFT) در مارس ۲۰۲۱ خریداری کرده بود. این خرید آن زمان که موج جمع‌آوری دارایی‌های رمزارزی تازه شکل گرفته بود، یکی از گران‌ترین و پرحاشیه ترین خریدها بود.

سینا استوی هفته گذشته دوباره این توییت را برای فروش گذاشت و برای آن قیمت ۴۸ میلیون دلاری مشخص کرد. البته این قیمت پس از یک هفته حذف شد، چرا که پیشنهادهایی که سینا برای خرید این توییت دریافت می‌کرد کمتر از ۱۰۰ دلار بود. به گزارش رویترز، بالاترین قیمتی که برای خرید این توییت تا روز پنجشنبه اعلام شده بود ۲.۲ اتر (رمزارز) معادل حدود شش هزار و ۸۰۰ دلار بود.

او که به‌تازگی از زندان در ایران آزاد شده است، به رویترز گفت: «قیمت اولیه‌ای که تعیین کرده بودم بالا بود و هر کسی نمی‌تواند چنین پولی بپردازد. اکنون در فروش این رمزکلید یگانه (NFT) تردید دارم. برای من کسی که آن را می‌خرد بسیار مهم است و این رمزکلید یگانه را به هر کسی نمی‌فروشم، چون به نظرم هر کسی لایق آن نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ان‌اف‌تی نوعی از دارایی رمزنگاری شده است که مالکیت فایل‌های دیجیتال مانند تصویر، ویدیو و یا متن را ثبت می‌کند. ارزش آن‌اف‌تی هیچ تضمینی ندارد و بازار معاملات آن پر از کلاهبرداری، نمونه‌های تقلبی و انواع دستکاری‌ها و کلاه‌برداری‌ها است. اما استوی به ارزش آنچه خریده اطمینان دارد و معتقد است: «این ان‌اف‌تی فقط یک توییت نیست. این مونالیزای دنیای فناوری است.»

اکنون استوی در مالزی زندگی می‌کند، او در ماه مه گذشته در جریان سفری به ایران دستگیر شد و تا زمان آزادی در ماه فوریه او را در سلول انفرادی زندانی کردند. رسانه‌های دولتی ایران گزارش دادند که او به «اخلال در نظام اقتصادی کشور» متهم شده است. او می‌گوید به دلیل رشد فعالیت‌های شرکتش به نام بریج اوراسل (Bridge Oracle) که در حوزه تبادل رمزارزها فعالیت می‌کند، بازداشت شده است. او خود را قربانی رمز‌ارزها می‌داند.

البته به نظر می‌رسد استوی مخاطب خاصی برای فروش توییتش در نظر گرفته است. او در یکی از توییت‌هایش، با بازنشر توییت ایلان ماسک، نوشته است که: «خوب نیست اگر صاحب توییتر صاحب توییت اول نباشد.»

بیشتر از تکنولوژی