پرایس گزارش‌ آزادسازی دارایی‌ و مبادله زندانیان با ایران را رد کرد

محمد مرندی: دولت بایدن جرات توافق را از دست داد و مذاکرات متوقف شده است

پرایس: متاسفانه هنوز هیچ گشایشی حاصل نشده است-Nicholas Kamm / POOL / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در تازه‌ترین موضع‌گیری در مورد توافق با تهران گفت: «متاسفانه هنوز هیچ گشایشی حاصل نشده است.» او با رد گزارش‌هایی که درباره احتمال توافق برای آزادسازی هفت‌ میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده ایران و مبادله زندانیان منتشر شده است، این «داستان‌»‌ها را غلط توصیف کرد.

اظهارات پرایس درحالی مطرح می‌شود که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز اخیرا در یکی دیگر از موضع‌گیری‌های دوپهلوی خود درباره روند مذاکرات ضمن ابراز رضایت از روند دیپلماسی از مسئولان خواسته بود، معطل مذاکرات وین نمانند.

ند پرایس در کنفرانس خبری پنجشنبه در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای و آزادسازی دارایی‌های ایران گفت: «همه تحریم‌ها تا زمانی که به طور دوجانبه به تعهدات در برنامه جامع اقدام مشترک بازگردیم، پابرجا می‌مانند. متاسفم که داستان‌های نادرست و غیرواقعی نه درباره تحریم‌ها، بلکه درباره مبادله زندانیان می‌شنویم.»

مذاکرات هسته‌ای با ایران که در یک سال گذشته کماکان ادامه داشت، پس از حمله روسیه به اوکراین و درخواست تضمین مسکو برای تامین منافع خود در برجام، در حالت «تنفس» قرار گرفت.

پس از آن، برخی گزارش‌ها منتشر شد که نشان می‌داد دولت بایدن در حال نوعی معامله برای حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی (و حفظ نیروی قدس در این فهرست) و آزادسازی هفت میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی در مقابل متوقف شدن حمله‌های حوثی‌ها و آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران است.

ند پرایس گفت: «متاسفانه هنوز هیچ گشایشی حاصل نشده است. هرگونه گزارشی درباره مذاکرات و آمریکایی‌هایی که به اشتباه در ایران بازداشت شده‌اند، به‌طور مستقیم از وزارت خارجه آمریکا منتشر خواهد شد. می‌دانیم که گزارش‌ها و اطلاعات غلطی در گردش است. از همه می‌خواهیم که با دقت با این گزارش‌ها برخورد کنند.«

پرایس در ادامه گفت که هم‌اکنون دو روند در مورد ایران در جریان است، یکی بازگشت دوجانبه به تعهدات در توافق هسته‌ای و دیگری آزادی شهروندان آمریکایی که با بی‌عدالتی در ایران زندانی شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد که در این مرحله هنوز هیچ یک از این روند‌ها به نتیجه موفق نرسیده است و هرگونه گزارشی درباره آزادسازی منابع مسدود شده ایران اشتباه است.

ند پرایس در ادامه گفت که آمریکا رویکرد مذاکره با ایران را با فوریت دنبال می‌کند و می‌خواهد تهران هم همین را انجام دهد. او همچنین جمهوری اسلامی ایران خواست سیامک و باقر نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز را آزاد کند.

ابراز ناامیدی پرایس درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات با ایران درحالی انجام می‌شود که اخیرا برخی چهره‌های مطرح در بحث مذاکرات هسته‌ای، مانند محمد مرندی هم به تغییر موضع دولت بایدن و توقف مذاکرات اشاره کرده‌اند.

محمد مرندی که اخیرا نقش او در مذاکرات هسته‌ای مورد توجه قرار گرفته است در گفت‌و‌گو با فارس به فشار مخالفان توافق با ایران در آمریکا اشاره کرد و گفت: «بایدن جرات توافق با ایران را از دست داده است.» مرندی گفت: اکنون در شرایطی قرار داریم که مذاکرات معطل تصمیم آمریکا است و آمریکایی‌ها اخیرا رفتار و جهت‌گیری‌شان را تغییر دادند و فعلا مذاکرات متوقف شده است.

او با تکرار اظهارات خامنه‌ای تاکید کرد که «نباید اقتصاد کشور را به مذاکرات گره زد.»

همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اخیرا به این نکته اشاره کرده است که برخلاف گزارش‌های پیشین، هیچ پیش‌نویس آماده‌ای برای توافق وجود ندارد.

احتمال اینکه دولت بایدن در فاصله شش ماه مانده به برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا باتوجه به موقعیت شکننده خود نخواهد با حذف سپاه از فهرست تروریستی، رقبای جمهوری‌خواه را بیش از پیش تحریک کند، وجود دارد.

خروج سپاه از این فهرست یکی از خواسته‌های کلیدی مقامات تهران است که تحقق آن هزینه سیاسی سنگینی برای دولت جو بایدن خواهد داشت.