تور بازی‌های دوستانه شاختار با هدف ترویج صلح

تیم اوکراینی دنبال جمع‌آوری کمک برای قربانیان جنگ

اعصای تیم تیم شاختار دونتسک در تور بازی‌های دوستانه- ANGELOS TZORTZINIS / AFP

تیم شاختار دونتسک که پس از شروع جنگ در اوکراین و تعطیلی لیگ این کشور مسابقه‌ رسمی ندارد، تصمیم گرفته بازی‌های دوستانه‌ای را با هدف ترویج صلح برگزار کند. اولین بازی از این تور که به دنبال محکوم کردن حمله روسیه و جمع‌آوری کمک مالی برای قربانیان این جنگ است، شنبه دهم آوریل به میزبانی المپیاکوس برگزار شد.

داریو سرنا، مدیر ورزشی باشگاه با اشاره به جنگی که از هشت سال قبل در منطقه دونباس شروع شده بود، گفت: «شاختار دو بار خانه‌اش را از دست داده است. ما ابتدا مجبور به ترک دونتسک و سپس کی‌یف شدیم.» اکثر مردان اوکراینی مجبور شده‌اند در این جنگ شرکت کنند، ولی ملی‌پوش سابق کروات گفت: «بازیکنان در زمین فوتبال می‌توانند مهم‌تر باشند تا میدان جنگ.»

المپیاکوس که این هفته در لیگ یونان استراحت داشت، پذیرفت که میزبان اولین بازی دوستانه شاختار باشد. این تصمیم لحظه آخر باشگاه یونانی وجه نمادینی هم داشت، چرا که حدود صد هزار یونانی‌تبار قرن‌هاست که در جنوب اوکراین زندگی می‌کنند.

نیکوس دندیاس، وزیر امور خارجه یونان که در ورزشگاه «جورجیوس کارایزکاکیس» حاضر بود، از زمان شروع جنگ بارها به اوکراین رفته است. او بمباران روس‌ها که به مرگ حداقل ده عضو جامعه یونانی اوکراین منجر شده است را به نمایندگی از سوی کشورش محکوم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از سوت شروع بازی سرود دو کشور در ورزشگاه پخش شد و دو تیم با پرچم اوکراین وارد زمین شدند. بازیکنان یک دقیقه سکوت کردند و یکی از سکوها به احترام کودکان کشته‌شده از عروسک پوشانده شده بود.

میخایلو مودریک، هافبک اوکراینی شاختار گفت: «فوتبال می‌تواند به انسان‌ها کمک کند که بدانند چه اتفاقاتی در جریان است. ماموریت ما این است که به مردم دنیا بارها و بارها آن را یادآوری کنیم.» او در پیامی خطاب به بازیکنان روس هم گفت: «من نمی‌فهمم، شاید آنها می‌ترسند. ولی در چنین شرایطی سکوت آنها جای دفاع ندارد.»

پدرو مارتینز، سرمربی پرتغالی المپیاکوس گفت: «فوتبال چنان توانی دارد که می‌تواند پیام قدرتمندی را بفرستد. وجه نمادین این بازی بالاترین اهمیت را داشت.»

با این حال تمام هواداران المپیاکوس موافق این موضع باشگاه نبودند. اولتراها با شعار «نه به سیاست» سکوهای خودشان را خالی گذاشتند. در بیانیه این گروه آمده است: «این جنگ که از سال ۲۰۱۴ شروع شده است و تحت تاثیر جنایت‌های دو طرف است، باید متوقف شود.» آنها در ادامه رئیس‌جمهوری اوکراین را متهم به دورویی کردند: «باید به آقای زلینسکی یادآوری کنیم که یک کشور اروپایی ۴۸ سال است که توسط یک ارتش اشغال شده است و قبرس نام دارد! شاید که روابط او با ترکیه باعث شده تا فراموش کند.»

اوانجلوس ماریناکیس، مدیر باشگاه المپیاکوس هم گفت: «هدف این بازی فرستادن این پیام است که جنگ باید هرچه زودتر متوقف شود تا انسان‌های بی‌گناه جان‌شان را از دست ندهند. فقط همین. ما نه علاقه‌ای به سیاست داریم، نه اینکه حق با چه کسی است.»

در این بازی که با تک گل سوارز به نفع المپیاکوس به پایان رسید، ۱۰۲ هزار یورو برای کمک به قربانیان جنگ جمع‌آوری شد. بازی دوستانه بعدی شاختار روز پنجشنبه، ۱۴ آوریل، مقابل «لژیا گدانسک» لهستان انجام می‌شود. داریو سرنا گفت: «دنیا باید کنار ما بایستد، نه اینکه فقط حرف بزند.»

بیشتر از فوتبال