مکرون ارتش روسیه را به «جنایت جنگی» متهم کرد

سخنگوی کرملین: استفاده از واژه «نسل‌کشی» بی‌جا و غیرقابل قبول است

رییس جمهوری فرانسه از به کارگیری عبارت «نسل‌کشی» خودداری کرد- Ludovic MARIN / AFP

امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، روز چهارشنبه ۲۴ فروردین، گفت ارتش روسیه در اوکراین مرتکب «جنایات جنگی» شده است. با این حال رییس جمهوری فرانسه از به کارگیری عبارت «نسل‌کشی» خودداری کرد.

دیمیتری پسکوف، سخن‌گوی کرملین، نیز روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت که استفاده از واژه «نسل‌کشی»، برای توصیف اقدامات نظامیان روسیه در اوکراین، بی‌جا و «غیرقابل قبول» است. او آمریکا را متهم به «ریا‌کاری» کرد و گفت که ما به شدت با هرگونه تلاش برای تحریف شرایط کنونی در اوکراین مخالف هستیم.

روز سه‌شنبه، جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده، در یک سخنرانی در ایالت آیووا، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، را متهم کرد که در جریان تهاجم نظامی به اوکراین مرتکب «نسل‌کشی» شده است.

رییس‌ جمهوری آمریکا، پس از این موضع‌گیری گفت که تشخیص مصداق «نسل‌کشی» با حقوق‌دانان است؛ اما از نظر او آن چه نظامیان روسی در اوکراین مرتکب شده «نسل‌کشی» است. او روز سه‌شنبه، دقایقی پیش از سوار شدن به هواپیما، بار دیگر در در جمع خبرنگاران گفت: «بله، من آن را نسل‌کشی نامیدم. و این مسئله هر روز دارد روشن‌تر می‌شود.»

این اظهار نظر رییس جمهوری آمریکا، بلافاصله با استقبال ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین، مواجه شد. زلنسکی از رهبران کشورهای غربی و هم‌پیمانان آمریکا خواست که آن‌ها نیز به مانند رییس جمهوری آمریکا، از عبارت «نسل‌کشی» برای توصیف تهاجم روسیه به کشورش استفاده کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری رویترز، رییس جمهوری فرانسه در بخش دیگری از صحبت‌های روز چهارشنبه‌اش گفت: من امروز محتاط هستم. «نسل‌کشی» تعریف روشنی دارد. او مردمان اوکراین و روسیه را «برادر» هم خواند و اضافه کرد: مطمئن نیست که به کارگیری یک زبان تند، منفعتی برای ما داشته باشد.

روسای جمهور چهار کشور لهستان، لیتوانی، لتونی و استونی نیز، روز چهارشنبه، در دیدار مشترکشان با زلنسکی در کی‌یف ضمن ابراز حمایت از مقاومت اوکراینی‌ها در برابر روس‌ها، نظامیان روسیه را متهم به «جنایت جنگی» در اوکراین کردند.

هم «نسل‌کشی» و «جنایات جنگی»، در زمره سنگین‌ترین جرایم بین‌المللی به شمار می‌روند که در صلاحیت «حقوقی دیوان کیفری بین‌المللی لاهه» قرار دارد. با این همه، «نسل‌‌کشی» اتهام به مراتب سنگین‌تری است و ثابت کردن هم، بر خلاف «جنایت جنگی» نیاز به تحقیقات حقوقی گسترده‌‌تری دارد.

بیشتر از جهان