کارگروه اضطرار آلودگی هوا: بیمارستان‌ها آماده باشند

گردوخاک در هوای تهران که از شامگاه سه‌شنبه آغاز شد، تا پایان روز چهارشنبه ادامه دارد

گردوغبار و کاهش کیفیت هوا در استان تهران از روز جمعه ۱۹ فروردین آغاز شد - ATTA KENARE / AFP

اداره کل هواشناسی استان تهران در پی وزش باد شدید، به هوا برخاستن گردوغبار و کاهش کیفیت هوا، هشدار نارنجی‌رنگ صادر کرد. پس از صدور این هشدار، کارگروه اضطراری آلودگی هوا تشکیل جلسه داد اما در مصوبه اخیر این کارگروه همچنان از اقدام موثر برای حل بحران یا کاهش خسارت‌های آن خبری نیست.

به گزارش اداره کل هواشناسی استان تهران، خیزش گردوخاک در تهران که از شامگاه سه‌شنبه ۲۳ فروردین آغاز شده بود، تا پایان روز چهارشنبه ادامه می‌یابد. وزش باد شدید و گاه خیلی شدید در پاره‌ای نقاط به ویژه نیمه جنوبی و مرکزی گردوخاک و کاهش نسبی کیفیت هوا را به دنبال دارد.

اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار نارنجی، درباره «اثرات منفی» و «خسارت‌های احتمالی» این پدیده جوی هشدار داد. هشدار نارنجی به معنی آن است که سازمان‌های مرتبط و اجرایی باید برای رویارویی با پدیده‌ای خسارت‌زا آماده باشند؛ زیرا احتمال شکستن درختان، فروریختن سازه‌های سست، خطر سقوط اجسام، کاهش میدان دید و حتی سقوط هواپیماهای سبک وجود دارد.

گردوغبار و کاهش کیفیت هوا در استان تهران از روز جمعه ۱۹ فروردین آغاز شد. در این روز، شاخص آلودگی هوای تهران به عدد ۴۹۲ رسید و موسسه «آی‌کیوایر» پایتخت ایران را در صدر شهرهای آلوده جهان قرار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس قانون هوای پاک، در شرایطی که آلودگی هوا به عدد ۳۰۰ برسد، همه فعالیت‌های شهر باید تعلیق شوند؛ با این‌ حال دولت از تعطیلی پایتخت امتناع کرد که این موضوع با انتقاد شدید برخی اعضای شورای شهر روبه‌رو شد. در پی این انتقادها، محسن منصوری، استاندار تهران، اعلام کرد که در صورت تداوم آلودگی هوا در روزهای آینده، درباره تعطیلی تهران تصمیم‌گیری می‌شود. سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده بود که آلاینده‌ها در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به آسمان تهران بازمی‌گردند.

پس از صدور هشدار نارنجی این سازمان، کارگروه اضطرار آلودگی هوا عصر روز سه‌شنبه در استانداری تهران تشکیل شد اما بدون هیچ‌ تصمیم موثری برای حل بحران آلودگی هوا در پایتخت به پایان رسید. بر اساس مصوبه اخیر این کارگروه، فعالیت ورزشی دانش‌آموزان در فضای باز ممنوع است و بیمارستان‌ها باید در حالت آماده‌باش قرار بگیرند. همچنین رسانه‌ها و صداوسیما اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهند. در این مصوبه، به مردم توصیه شده است از کوهنوردی پرهیز کنند و در فضای باز ماسک بزنند.

در حالی‌ که مصوبه‌های کارگروه اضطرار آلودگی هوا در استان تهران به یکسری توصیه‌های کلی محدود می‌شود، آلودگی هوای پایتخت هر روز جان تعداد بیشتری از مردم را به خطر می‌اندازد. به گفته مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس ایران، روزهای ۱۹ و ۲۰ فروردین، هم‌زمان با اوج آلودگی هوا در ایران، نزدیک به ۲۵ هزار بیمار قلبی و تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کردند.

پیش‌تر عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، گفته بود که سالانه به‌طور میانگین حدود سه هزار و ۷۰۰ مرگ مرتبط با آلودگی هوا در تهران رخ می‌دهد. به گفته او، در سال ۱۳۹۹، بیش از سه هزار و ۷۵۰ شهروند تهرانی به دلیل آلودگی هوا جان باختند و همه ساکنان تهران هم تحت تاثیر آلودگی هوا بودند.