«هشدار زرد» هواشناسی برای تهران، کرج، اصفهان و اراک

تهرانی‌ها برای چهارمین روز پیاپی هوای آلوده تنفس می‌کنند

روز یکشنبه، ۱۹ دی، با اعلام «وضعیت ناسالم هوا برای همه گروه‌ها»، رئیس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت گفت که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به‌نمایندگی وزارت بهداشت، خواستار تشکیل «کمیته اضطرار» در تهران شده است- ATTA KENARE / AFP

 بنا به گزارش‌های سازمان هواشناسی، تهران و سه کلان‌شهر دیگر به دلیل آلودگی هوا در وضعیت «هشدار زردرنگ» قرار گرفته‌اند.

 در گزارش این سازمان آمده است که از دوشنبه ۲۰ تا پنج‌شنبه ۲۳ دی در شهرهای تهران، کرج، اصفهان، و اراک، پایداری و سکون نسبی هوا رخ خواهد داد که به غلظت آلاینده‌های جوّی و کاهش کیفیت هوا منجر می‌شود.

به دلیل این پدیده پرمخاطره، به شهروندان این شهرها، به‌ویژه سالمندان و کودکان، توصیه شده است که از رفت‌وآمدهای غیرضروری در سطح شهر پرهیز کنند، زیرا در این روزها افزایش آلودگی هوا به حد «ناسالم برای گروه‌های حساس»، و در مناطق پرتردد و صنعتی به حد «ناسالم برای تمام گروه‌ها» می‌رسد.

هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوّی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از وضعیت معمول کمی شدیدتر است.

امروز، دوشنبه ۲۰ دی (۱۰ ژانویه)، ساکنان پایتخت در حالی با «کیفیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس» مواجه شدند که نه‌تنها برای چهارمین روز پیاپی در هوای آلوده نفس می‌کشند، بلکه اغلب روزهای فصل پاییز و زمستان را با کیفیت هوای ناسالم سپری کرده‌اند.

بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی، این وضعیت با احتمال بارش رگبار پراکنده تا صبح روز سه‌شنبه (۲۱ دی ماه) که تا حدودی از میزان غلظت آلاینده‌ها کم شود، ادامه خواهد داشت؛ هرچند با آغاز تردد خودروها غلظت ذرات معلق افزایش می‌یابد و کاهش مجدد کیفیت هوا در مناطق پرتردد را در پی خواهد داشت.

هوای آلوده، مسئولان بی‌خیال

مقایسه شاخص کیفیت هوا در ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹، نشان‌دهنده کاهش تعداد روزهای با هوای نسبتا پذیرفتنی، افزایش شمار روزهای «ناسالم برای گروه‌های حساس» و «ناسالم برای همه گروه‌ها» است و در نتیجه، کیفیت هوا نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چنین شرایطی، تنها تصمیم مسئولان و سیاستگذاران، دعوت از مردم به ماندن در خانه، یا تعطیلی‌های نامنظم و اقدامات مقطعی و بی‌فایده بوده است. 

روز یکشنبه، ۱۹ دی، با اعلام «وضعیت ناسالم هوا برای همه گروه‌ها»، رئیس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت گفت که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به‌نمایندگی وزارت بهداشت، خواستار تشکیل «کمیته اضطرار» در تهران شده است.

عباس شاهسونی که ۱۶ ایستگاه در تهران را با شاخص بالای ۱۵۰ در «وضعیت اضطرار» دانست، به ایسنا گفت:‌ «در این شرایط افزایش بیماری‌های قلبی یا ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان و افزایش علایم تنفسی در کل جمعیت وجود دارد.»

با این حال، پس از آن گفت‌وگو نیز از برگزاری جلسه کمیته اضطرار یا هر تصمیم یا اقدام جدیدی درباره مشکل آلودگی هوا، خبری نشد.

۱۲۵۱ مرگ منتسب به مواجهه با ذرات معلق

شاخص آلودگی هوای شهر تهران در اولین روز آذر ۱۴۰۰ به رقم ۱۶۵ رسید و عنوان آلوده‌ترین روز امسال را به خود اختصاص داد، و بدان‌ترتیب تهران در میان ۱۰ شهر آلوده جهان قرار گرفت. ضمن بی‌تفاوتی و بی‌عملی سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت، اعضای شورای شهر تهران هرازگاهی برای رفع تکلیف، در نطق‌ها یا پیام‌هایی به تداوم آلودگی هوا اعتراض می‌کنند.

ششم آذر سال جاری، مهدی اقراریان در صفحه شخصی توییترش نوشت: «در میان ۱۷ ردیف از دستگاه‌های متولی قانون هوای پاک، شهرداری در جایگاه ۱۰ قرار دارد. تمام متولیان بر اساس وظایف قانونی باید پاسخگوی کودکان، زنان باردار، کهنسالان، و همه مردمی باشند که نفس کشیدن برای آن‌ها سخت شده است.» آن پیام صرفا در همان جا باقی ماند و به جایی نرسید.

پس از آن، سوده نجفی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، در تذکری درباره آلودگی هوای پایتخت گفت: «تعداد زیادی از شهروندان از ما گلایه‌مند هستند و خواستار اتخاذ تصمیماتی برای حل این مشکل شده‌اند. اما حل آلودگی هوا زمان‌بر است و طی چند روز یا چند ماه حل نمی‌شود.»

او ضمن انتقاد از این که چرا اعضای شورا در جلسات استان‌داری برای آلودگی هوا حضور ندارند، مانند دیگر متولیان تاکید کرد که «تنفس در هوای پاک حق مردم است»، اما نگفت که چه راه‌حلی برای حل این معضل در نظر دارد.

بی‌توجهی به وضعیت هوای ناسالم تهران و چند کلان‌شهر دیگر در شرایطی است که در سال ۱۳۹۹، میانگین حدود ۱۲۵۱ مرگ در شهر تهران به علت بیماری‌های ایسکمیک قلبی (IHD) در بزرگسالان بالاتر از ۲۵ سال منتسب به مواجهه با ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون گزارش شده است.