ماموران اطلاعات نمی گذارند امیرحسین مرادی و علی یونسی از بند ۲۰۹ خارج شوند

مصطفی نیلی: به درخواست اصلی که تبدیل قرار این دو جوان بود، هیچ پاسخی داده نشد

ضابطان تاکید کرده‌اند که این دو جوان تا زمان صدور رای قطعی باید در بند ۲۰۹ نگهداری شوند و دستگاه قضایی هم به این خواسته تن داده است- هرانا

مصطفی نیلی، وکیل امیرحسین مرادی و علی یونسی، اعلام کرد که سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های موکلانش روز یکشنبه، ۲۸ فروردین، در دادگاه انقلاب برگزار خواهد شد. به گفته نیلی، به حکم قانون برای تبدیل قرار بازداشت موقت موکلان او هیچ توجهی نشده است و بازداشت علی یونسی و امیرحسین مرادی به طور غیرقانونی ادامه دارد.

مصطفی نیلی در گفت‌وگو با امتداد، درباره پرونده این دو دانشجوی نخبه زندانی افزود: «مسئولان ارشد دستگاه قضایی بارها در سخنرانی‌هایشان قضات و بازپرسان را به کمترین استفاده از قرار بازداشت موقت دعوت کرده‌اند اما در این پرونده شاهدیم که حتی به حکم قانون نیز توجهی نمی‌شود. پیرو درخواست هفته گذشته از رئیس دادگاه انقلاب و وقت گرفتن از ایشان، روز دوشنبه ما وکلا به همراه خانواده‌های این دو جوان به حوزه ریاست دادگاه انقلاب مراجعه کردیم که بعد از دو ساعت معطلی، گفته شد که رئیس دادگاه انقلاب ابتدا، خانواده‌ها و سپس وکلا را برای ملاقات می‌پذیرد.»

این وکیل دادگستری ادامه داد: «خانواده‌ها با رئیس دادگاه انقلاب بیش از یک ساعت دیدار کردند که متاسفانه در این جلسه، به درخواست قانونی تبدیل قرار بازداشت موقت هیچ پاسخی داده نشد. بعد از خروج خانواده‌ها، ما قصد داشتیم درخواست قانونی خود را مطرح کنیم که رئیس دادگاه از ملاقات با وکلای پرونده امتناع کرد. مسئول دفتر ریاست دادگاه انقلاب به نقل از ایشان گفت که هیچ صحبتی با وکلا ندارم و همه حرف‌ها را با خانواده‌ها مطرح کرده‌ام.»

مصطفی نیلی این دیدار را به نقل از خانواده‌ها چنین تشریح کرد: «شخص دیگری به جز رئیس دادگاه انقلاب، در این جلسه حضور داشت که در ابتدای کار، با خانواده‌ها برخورد بدی کرد و جلسه حالت بازجویی داشت. خانواده‌ها گفتند که وقتی به این نحوه برخورد اعتراض کرده‌اند، روش صحبت تغییر کرده ولی باز هم به درخواست اصلی که، تبدیل قرار این دو جوان بود، هیچ پاسخی داده نشده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته نیلی، این بی‌توجهی به قانون، همچنان ادامه دارد و با توجه به تعیین سریع وقت رسیدگی، به نظر می‌رسد که بنا ندارند به این امر قانونی تن دهند. وقتی خانواده‌ها پرسیدند که چرا این دو جوان را بعد از دو سال، به بند عمومی نمی‌فرستید و همچنان در بند امنیتی ۲۰۹ نگهداری می‌کنید، پاسخ داده شد که بند عادی جای خوبی نیست و «به خاطر صلاح بچه‌ها، آن‌ها را در بند ۲۰۹ نگه داشته‌ایم».

در این پرونده، ضابطان تاکید کرده‌اند که این دو جوان تا زمان صدور رای قطعی باید در بند ۲۰۹ نگهداری شوند و متاسفانه دستگاه قضایی به این خواسته تن داده است و در پاسخ به اعتراض دائمی این دو دانشجو، خانواده‌های‌ آن‌ها و وکلا مبنی بر خروج آن‌ها از بند ۲۰۹، چنین توجیهاتی را مطرح می‌کنند.

ماموران وزارت اطلاعات در تاریخ ۲۲ فروردین ۱۳۹۹، علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر، و امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، را بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند. گفته می‌شود دانشجویان را ماموران لباس شخصی بدون ارائه حکم قضایی و همراه با ضرب‌وشتم، دستگیر کرده‌اند.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، این دانشجویان را به همکاری با سازمان مجاهدین خلق متهم کرد. چندی بعد آیدا یونسی، خواهر علی یونسی، با انتشار ویدیویی در فضای مجازی، این اتهام‌ها را تکذیب و دلیل آن را سابقه زندان پدر و مادر خود در دهه ۶۰ عنوان کرد. آیدا یونسی در شهریور ۱۳۹۹، از فشار بر برادر خود برای شرکت در اعترافات تلویزیونی خبر داد. علی یونسی آبان‌ماه ۱۳۹۹ به کرونا مبتلا شد و مدتی بعد پس از بهبودی، به سلول چند نفره بازگردانده شد.

امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۱۳۹۶ و علی یونسی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۱۳۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۱۳۹۶ است. علی یونسی مدال طلای دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک در چین را هم دارد.