غرب در مورد استفاده احتمالی از سلاح‌های شیمیایی در اوکراین تحقیق می‌کند

پوتین در مورد موفقیت نظامی نیروهای روسیه در اوکراین: «شکی در این مورد ندارم»

در حالی که برخی گزارش‌ها در رسانه‌های اجتماعی مدعی استفاده نیروهای روسیه از تسلیحات شیمیایی در بندر ماریوپل اوکراین شدند، دولت این کشور و دولت‌های غربی وعده دادند به‌سرعت در این مورد تحقیق کنند. آن‌ها به روسیه در مورد عواقب استفاده احتمالی از این تسلیحات هشدار دادند.

هانا مایلار، معاون وزیر دفاع اوکراین، گفت کی‌یف در این مورد تحقیق می‌کند. خانم مایلار در صحبت‌هایی که از تلویزیون پخش شد، گفت: «این نظریه مطرح شده که شاید از تسلیحات فسفری استفاده شده باشد.»

تولید، استفاده و ذخیره تسلیحات شیمیایی طبق کنوانسیون سال ۱۹۹۷ ممنوع است. این کنوانسیون البته استفاده از فسفر را ممنوع نمی‌کند گرچه گروه‌های حقوق بشری به استفاده از آن معترض‌اند.

وزارت دفاع روسیه هنوز پاسخی رسمی و علنی به این اتهام‌ها نداده است. به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، نیروهای جدایی‌طلب مناطق شرقی اوکراین منکر استفاده از تسلیحات شیمیایی در اوکراین شدند. این در حالی است که برخی مقام‌های ارشد جدایی‌طلبان پیش از این، علنی خواستار استفاده از تسلیحات شیمیایی شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ادوآرد باسورین، سخنگوی «جمهوری خلق دونتسک» (جمهوری جدایی‌طلب شرق اوکراین که روسیه آن‌ را به رسمیت می‌شناسد)، روز دوشنبه در تلویزیون روسیه، از ارتش این کشور خواست از «نیروهای شیمیایی» در ماریوپل استفاده کند.

پاولو کیریلنکو، فرماندار منطقه دونتسک، گفت گزارش‌هایی در مورد استفاده از تسلیحات شیمیایی در ماریوپل دیده است اما نمی‌تواند آن‌ها را تایید کند. او گفت شب دوشنبه، یک پهپاد با ماده منفجره ناشناخته‌ای به ماریوپل حمله کرد که در اثر آن سه نفر احساس بیماری کردند و بستری شدند، اما پس از مدتی مرخص شدند و جانشان در خطر نیست.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، روز دوشنبه گفت آمریکا گزارش‌های موجود در این زمینه را به‌دقت زیر نظر دارد. کشورهای غربی دیگر همچون بریتانیا و استرالیا نیز وعده تحقیق در این مورد داده‌اند. ماریس پین، وزیر خارجه استرالیا، گفت گزارش‌های منتشرشده در این مورد «عمیقا نگران‌کننده‌اند» و کانبرا در موردشان تحقیق می‌کند. لیز تراس،‌ وزیر خارجه بریتانیا، گفت دولتش «فورا» در این مورد تحقیق می‌کند. فرانسه از قبل کارشناسانی را به بخش‌هایی از اوکراین که قبلا تحت اشغال نیروهای روسیه بوده فرستاده است تا در مورد جنایات جنگی تحقیق کنند.

روسیه ید طولایی در استفاده از تسلیحات شیمیایی دارد و کاخ سفید قبلا هشدار داده بود که ارتش این کشور شاید از تسلیحات شیمیایی یا بیولوژیکی در اوکراین استفاده کند.

ادعای استفاده از «ماده‌ای سمی» در ماریوپل را اولین بار هنگ آزوف، بخشی از گارد ملی اوکراین که گرایش‌های نئونازی و راست افراطی دارد، در کانال تلگرامش مطرح کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، دوشنبه شب هشدار داد که روسیه شاید از تسلیحات هسته‌ای استفاده کند. او خواستار کمک تسلیحاتی بیشتر برای شکستن حصر ماریوپل شد.

آقای زلنسکی که در مجلس لیتوانی صحبت می‌کرد از اتحادیه اروپا خواست تمام بانک‌های روسیه و نفت این کشور را ممنوع کند و ضرب‌الاجلی برای پایان واردات گاز از این کشور اعلام کند.

زلنسکی هنوز در مورد دعاوی مشخص هنگ آزوف اظهار نظر رسمی نکرده است، اما در واکنش به حرف‌های باسورین در سخنرانی دوشنبه شبش گفت:‌ «امروز اشغالگران بیانیه جدیدی منتشر کردند که خبر از تدارک آن‌ها برای مرحله جدیدی از تروریسم علیه اوکراین و مدافعانش می‌دهد. یکی از سخنگوهای اشغالگران گفت که می‌توانند از تسلیحات شیمیایی علیه مدافعان ماریوپل استفاده کنند. ما این موضوع را بسیار جدی می‌دانیم.»

از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در یک دیدار نادر عمومی گفت اوضاع اوکراین «تراژدی» است اما مسکو «چاره‌ای نداشت» مگر اشغال این کشور. پوتین به منطقه آمور در شرقی‌ترین بخش آسیایی روسیه سفر کرده است و در آن‌جا در کنار متحد خود، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، ظاهر شد.

پوتین در صحبت‌هایش از جنگ در اوکراین به‌عنوان وظیفه‌ای «نیک» دفاع کرد. این در حالی است که نیروهای این کشور آماده فاز جدیدی از جنگ می‌شوند.

روسیه پس از عقب‌نشینی نیروهایش از کی‌یف حالا بر شرق کشور متمرکز شده است. کربی هشدار داد که مسکو «احتمالا به تاکتیک‌های خشن و متوحش و بی‌توجهی به جان غیرنظامیان و زیرساخت‌های نظامی» ادامه خواهد داد. مقام‌های اوکراین از شهروندان خواستند از مناطق شرقی بگریزند. نبرد بر سر ماریوپل نیز به مرحله حساسی رسیده است. نیروهای اوکراینی حالا در منطقه مجمتع صنعتی آزوف‌استال گیر افتاده و محاصره شده‌اند. اگر این مجتمع نیز به دست نیروهای روسیه بیفتد، مسکو بالاخره این بندر مهم را که مناطق تحت تسلط آن در شرق و غرب را به هم وصل می‌کند کاملا در اختیار خواهد گرفت. روسیه هفته‌ها است که ماریوپل را بی‌رحمانه بمباران می‌کند و مقام‌ها می‌گویند بیش از ۲۰ هزار نفر طی این حملات کشته شده‌اند. تا به‌حال یک‌چهارم جمعیت ۴۴ میلیونی اوکراین مجبور به فرار از خانه‌های خود شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین برای شرکت در مراسمی در بزرگداشت شصت‌و‌یکمین سالگرد فرستادن اولین انسان به فضا (یوری گاگارین) به شرق دور روسیه رفته است. او در صحبت‌های خود علیه غرب و تحریم‌ها نیز صحبت کرد. وقتی کارگران سازمان فضایی روسیه از رئیس‌جمهوری پرسیدند آیا عملیات در اوکراین به اهدافش می‌رسد، پوتین گفت: «کاملا. هیچ شکی در این مورد ندارم.»

پوتین گفت: «اهداف عملیات کاملا روشن و نیک‌اند. ما چاره‌ای نداشتیم. تصمیم درستی بود.»

در عین حال گزارش‌ها در مورد جنایت‌های جنگی روسیه نیز همچنان بیشتر و بیشتر می‌شوند. سیما بحوث، مدیر اجرایی نهاد زنان سازمان ملل، روز دوشنبه به شورای امنیت گفت: «هر روز بیشتر و بیشتر از تجاوز و خشونت جنسی می‌شنویم.»

کاترینا چرپاخا، رئیس گروه حقوق بشری «لا استرادا-اوکراین» نیز، به‌صورت مجازی برای شورای امنیت سخنرانی کرد و گفت: «اشغالگران روسی در اوکراین از خشونت و تجاوز به‌عنوان سلاحی جنگی استفاده می‌‌کنند.»

معاون سفیر روسیه در سازمان ملل منکر این اتهام‌ها شد.

بیشتر از جهان