پوتین قصد دارد نیروهای نظامی روسیه را در منطقه دونباس چند برابر کند

رئیس‌جمهوری روسیه می‌خواهد تا روز رژه ۹ مه در میدان سرخ به مناسبت سالروز تسلیم نازی‌ها در جنگ جهانی دوم، به نحوی پیروزی را اعلام کند

«مشکل بتوان تصور کرد» که پوتین چطور می‌خواهد، به اهدافی که حالا تعدادشان کمتر از قبل شده است، دست یابد - AFP

به اعتقاد مقام‌های غربی، ولادیمیر پوتین قصد دارد برای یک حمله مجدد، نیروهای نظامی خود در منطقه دونباس در شرق اوکراین را دو یا حتی سه برابر کند.

اما تلفات «عظیمی» نیروهای روس طی تلاش ناموفق آنان برای تصرف کی‌یف، پایتخت، و ناتوانی آشکار آنان در انطباق تاکتیکی با مقاومت سرسختانه اوکراینی‌ها به معنای آن است که مسکو تا یکی دو ماه دیگر هم نخواهد توانست هر نوع پیشرفت در این منطقه را ادعا کند؛ منطقه‌ای که جدایی‌طلبان هوادار روسیه از سال ۲۰۱۴ در حال نبردند.

رئیس‌جمهوری روسیه می‌خواهد تا روز رژه ۹ مه در میدان سرخ به مناسبت سالروز تسلیم نازی‌ها در جنگ جهانی دوم، به نحوی پیروزی را اعلام کند. 

اما مقام‌های غربی گفته‌اند «معلوم نیست» در موقعیتی باشد که بتواند چنین کند. «مشکل بتوان تصور کرد» که او چطور می‌خواهد بدون بهبود چشمگیر کارایی عملیاتی نیروهای روسیه، به اهدافی که حالا تعدادشان کمتر از قبل شده است، دست یابد.

حالا گمان می‌رود حدود ۳۸ گردان تاکتیکی هریک شامل ۶۰۰ تا ۹۰۰ نفر، از گردان‌هایی که ارتش روسیه به اوکراین فرستاده‌ بود، پس از تحمل خسارات سنگین به افراد و تجهیزاتشان از کار افتاده‌اند که این رقم نسبت به ۲۹ گردان هفته پیش افزایش داشت.

یکی از مقام‌ها می‌گوید این یعنی پوتین ۹۰ گردان تاکتیکی دیگر دارد که می‌تواند به دونباس بفرستد اما بسیاری از این گردان‌ها را هم‌اکنون از جاهایی در شمال این کشور حرکت داده‌اند و «خیلی طول می‌کشد» تا بتوانند در جنگ شرکت کنند.

یگان‌هایی که پس از حمله ناموفق به کی‌یف منتقل شدند، فرماندهی ضعیفی داشتند و از لحاظ تاکتیکی کارامد نبودند. بدین ترتیب می‌توان انتظار داشت اگر آن‌ها را دوباره مستقیم به جنگ بفرستند، روحیه ضعیفی داشته باشند.

خدمت اجباری سربازی سالانه اخیرا نیز ۱۳۰ هزار مرد جوان روس را به نیروهای مسلح این کشور افزوده است اما آن‌ها پیش از اعزام، به آموزش‌های زیادی نیاز دارند و پوتین به جای آن، برای تقویت صفوف تهی‌ ارتش خود به کهنه‌سربازان و سربازان ذخیره روی آورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام غربی می‌گوید روس‌ها اخیرا «قصد دارند نیروهای خود در منطقه  دونباس را دو یا حتی شاید سه برابر کنند».

اما برای رسیدن به این رقم «زمان زیادی» لازم است و حتی «معلوم نیست چگونه می‌توانند این نیروها را به طور موثر به میدان جنگ بیاورند».

این مقام گفت «ساده‌انگارانه» است اگر خیال کنیم پوتین می‌تواند با افزایش تعداد نفرات به دو یا سه برابر، قوای خود در این منطقه را به همین نسبت تقویت کند.

«در واقع اصل قضیه این است که چگونه می‌توان در لحظه تصمیم‌گیری از نیروی نظامی به نفع خود استفاده کرد که موضوع بسیار مهمی است. روس‌ها نشان داده‌اند در این حمله چندان کارامد نیستند و نمی‌توانند از برتری تعدادی به‌طور موثر استفاده کنند و قاطعانه با موضوع درگیر شوند.»

مقام‌های غربی می‌گویند عقب‌نشینی از کی‌یف «نشانه مجموعه‌ای از ضعف مدیریتی، بی‌انضباطی و سرخوردگی در نیروهای روسیه است که تلفات بسیار زیادی متحمل شده‌‌اند و هدایت آن‌ها به طور فزاینده‌ای ناکارامدتر و دشوارتر می‌شود.» همچنین به نظر می‌رسد نیروهای روسیه در روند جنگ در حال از دست دادن حساسیت‌ خودند (بی‌حس شدن در قبال جنایات) و به ارتکاب قساوت‌های «نفرت‌انگیز و وحشیانه» علیه غیرنظامیان و همچنین به کارگیری بمب‌های فسفر سفید میل بیشتری پیدا می‌کنند.

در پنجره فرصتی که با پرداختن پوتین به آرایش مجدد نیروهای خودش باز شد، کمک اقتصادی و نظامی جهان آزاد به دولت اوکراین «کاملا حیاتی» بود.

یگان‌های خارج شده از منطقه کی‌یف به تجهیز مجدد نیاز خواهند داشت و برخی باید با گروه‌های دیگری تلفیق شوند یا برای آنکه توان رزمی خود را حفظ کنند نفرات جدید به آن‌ها اضافه شود و این برای مسکو «چالشی» خواهد بود.

نیروهای روسیه با توقع پیروزی سریع و قاطع وارد خاک اوکراین شدند اما با مقاومت شدیدی مواجه شدند و نتوانستند خود را با آن تطبیق دهند. آن‌ها اکنون در شرق اوکراین هم همان اشتباهات تاکتیکی را مرتکب می‌شوند که در حرکت به سمت پایتخت مرتکب شدند؛ یعنی با آرایش تک‌خطی پیشروی می‌کنند که در برابر حمله آسیب‌پذیر است و مانور دادن آن‌ها را دشوار می‌کند.

یکی از مقام‌های غربی می‌گوید: «دارند نیروهایشان را در دونباس تقویت می‌کنند؛ ولی هنوز معلوم نیست چطور می‌خواهند بر برخی از مشکلات روحی نیروهایشان غلبه کنند.»

«دیده‌ایم که شماری از نیروها به جنگیدن تمایل ندارند و از شرکت در عملیات خودداری می‌کنند. می‌دانیم که در فرماندهی و تلا‌ش‌های نظارتی برای ایجاد نوعی یکپارچگی در فرماندهی مشکل دارند.»

«وقتی عملیات وسیع موردانتظار ما در دونباس را هم آغاز کنند به گشایش خطوط لجستیکی‌ بزرگی دست خواهند زد که در برابر حمله نیروهای اوکراین بالقوه‌ آسیب‌پذیر است.»

مقام‌های غربی می‌گویند درک این موضوع «دشوار» و «باورنکردنی» است که چگونه نیروهای روسی نتوانسته‌اند در مواجهه با مقاومت موفق نیروهای اوکراینی تاکتیک‌های خود را تطبیق دهند.

به گفته آن‌ها، وقتی ستون‌های وسایل نقلیه یگان‌های روسی پدیدار می‌شدند و زیر گلوله‌باران قرار می‌گرفتند، به نظر می‌رسید که «از پاسخ دادن به این گونه حملات ناتوان‌اند». در فیلم‌هایی ویدیویی هم می‌توان دید که «سراسیمه» تیراندازی می‌کنند و ظاهرا نمی‌توانند موقعیت گروه‌های نسبتا کوچک اوکراینی‌ را که دست به چنین حملاتی می‌زنند، شناسایی کنند.

یکی از این مقام‌ها می‌گوید: «این نیرو واقعا آن‌طور که ما فکر می‌کردیم برای این عملیات آموزش ندیده‌اند.»

«اگر به تمرین‌های آموزشی سالیانه هم رجوع کنیم، می‌بینیم از لحاظ دامنه و مقیاس خیلی محدودند و نیروهایی در اینجا داریم که شاید به این کار عادت ندارند و همواره گمان می‌کرده‌اند زیر پوشش برتری هوایی عمل خواهند کرد که البته در این عملیات از آن برخوردار نیستند.»

© The Independent