محبوبیت بایدن به پایین‌ترین حد رسید

فقط ۴۲ درصد آمریکایی‌ها عملکرد بایدن را تایید کردند؛ در حالی که ۵۸ درصد مخالف او بودند

نتایج این نظرخواهی منعکس‌کننده نارضایتی گسترده از عملکرد بایدن در میان آمریکایی‌ها است - MANDEL NGAN / AFP

آخرین نظرسنجی شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا که روز یکشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد محبوبیت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، به کمترین حد خود رسیده است. در این نظرسنجی فقط ۴۲ درصد آمریکایی‌ها عملکرد بایدن را تایید کردند؛ در حالی که ۵۸ درصد مخالف او بودند.

به گزارش نیویورک پست، نظرسنجی سی‌بی‌اس نشان‌ می‌دهد که محبوبیت رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا حتی در میان گروه‌های خاص از جمله اقلیت‌های نژادی و جوانان که اغلب از دموکرات‌ها حمایت می‌کنند، رو به افول است.

بر اساس آمار منتشرشده، در این رای‌گیری، افراد زیر ۳۰ سال به‌شدت از بایدن انتقاد کرده‌اند؛ به طوری که ۵۸ درصد گفته‌اند عملکرد بایدن را تایید نمی‌کنند و فقط ۴۲ درصد سیاست‌های او را تایید کرده‌اند.

در همین حال، ۵۴ درصد از رای‌دهندگان لاتین‌تبار و ۳۳ درصد از آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار گفته‌اند که با عملکرد بایدن موافق نیستند؛ همچنین ۲۲ درصد از افرادی که در سال ۲۰۲۰ به بایدن رای داده‌اند، حالا با او مخالف‌اند.

نتایج این نظرخواهی منعکس‌کننده نارضایتی گسترده از عملکرد بایدن در میان آمریکایی‌ها است. به نظر می‌رسد در این نارضایتی عواملی مانند افزایش تورم و مهاجرت غیرقانونی که به بالاترین حد خود در چهار دهه گذشته رسیده است، افزایش جرم و رفتار خشونت‌آمیز و همچنین طولانی‌شدن محدودیت‌های مرتبط با کووید-۱۹ نقش دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود ۶۹ درصد از شرکت‌کنندگان در رای‌گیری شبکه سی‌بی‌اس به عملکرد بایدن در مهار تورم انتقاد داشتند؛ تورمی که نرخ آن در ماه فوریه به ۷.۹ درصد رسید و باعث شد حتی در میان دموکرات‌ها، ۴۱ درصد از نحوه برخورد بایدن با تورم ناراضی باشند.

کاهش محبوبیت جو بایدن در شرایطی است که رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا کمتر از دو سال پیش توانست بیش از هر نامزد ریاست‌جمهوری دیگر در تاریخ این کشور رای بیاورد؛ آن هم به این دلیل که رای‌گیری پستی همه‌گیر شد و رقابت فشرده میان نامزدها افزایش مشارکت رای‌دهندگان را در پی داشت. با این حال، محبوبیت بایدن چندان دوام نیافت و کمتر از یک سال پس از خروج آمریکا از افغانستان افول کرد.

از مسئله خروج آمریکا از افغانستان ابتدا به طور گسترده حمایت شد، اما فرار اشرف غنی، رئیس‌جمهوری این کشور، هجوم مردم به فرودگاه کابل و کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی در حمله تروریستی به این فرودگاه انتقادهای زیادی به همراه داشت و عملکرد رئیس‌جمهوری آمریکا را بیش از پیش زیر سوال برد.

نتایج به دست آمده از سی‌بی‌اس با نتایج سایر نظرسنجی‌های اخیر نیز مطابقت دارد. وب‌سایت دیگری به نام آرسی‌پی (RealClearPolitics) نیز که داده‌های حاصل از نظرسنجی‌ها را بررسی می‌کند، نشان داد که میزان محبوبیت بایدن به طور میانگین به عدد ۴۱.۴ درصد رسیده است؛ یعنی فقط کمی بالاتر از میانگین پایین‌ترین میزان محبوبیت او در اوایل فوریه با عدد ۳۹.۸ درصد.

شبکه خبری سی‌بی‌اس در ماه‌های فوریه و مارس نیز میزان موافقت با عملکرد بایدن را ۴۳ درصد ارزیابی کرد. نتایج موجود نشان می‌دهد که محبوبیت ضعیف پایین می‌تواند به مشکلات دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای بیفزاید.

با این حال، نکته‌ای که باید مدنظر قرار داد این است که این نظرسنجی به جای رای‌دهندگان پیشین یا رای‌دهندگان احتمالی آینده، از ساکنان ایالات متحده به‌طور کلی رای‌گیری کرده؛ از این رو، تعیین تاثیر دقیق چنین آرایی بر انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر که جمهوری‌خواهان به پیروزی در آن امیدوارند، دشوار است.