گمانه‌زنی‌ها در مورد سفر وزیر خارجه عمان به تهران: هفت میلیارد دلار آزاد می‌شود؟

هم‌اکنون باقر نمازی، سیامک نمازی و مراد طاهباز به‌عنوان سه شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار در ایران زندانی هستند

عمان مدتهاست که سعی دارد بین ایران و آمریکا میانجیگری کند - ATTA KENARE / AFP

سلطان‌نشین عمان طی سال‌های اخیر بارها در نقش میانجی بین ایران و آمریکا ظاهر شده است. این بار نیز رسانه‌های عربی اعلام کردند که بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر خارجه عمان فردا سه‌شنبه به تهران سفر می‌کند. گفته می‌شود این سفر در راستای رایزنی‌ها برای نحوه آزادسازی هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران انجام می‌شود.

روزنامه «العربی الجدید» به نقل از یک منبع ایرانی نوشت قرار است در این سفر جزئیات توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و همچنین آزادی اموال بلوکه شده ایران مشخص شود.

در همین رابطه، الجزیره به نقل از یک مقام ایرانی که نخواست نامش فاش شود مدعی شد که قرار است این مبلغ به‌حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی در عمان واریز شود.

ایران پیش‌تر نیز با گروکشی، برخی زندانیان دو تابعیتی مانند نازنین زاغری و انوشه آشوری را در ازای بازپس‌گیری مطالباتش آزاد کرد.

هم‌اکنون باقر نمازی، سیامک نمازی و مراد طاهباز به‌عنوان سه شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار در ایران زندانی هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین زمینه، روزنامه فرهیختگان روز پنجشنبه ١٨ فروردین در گزارشی نوشت که ایران به‌موازات مذاکرات هسته‌ای قصد دارد با مبادله زندانیان دو تابعیتی ٧ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را آزاد کند.

به نظر می‌رسد ایران قصد دارد همچنان از استراتژی گروگان‌گیری برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند.

در همین رابطه، صبح امروز دوشنبه ۲۲ فروردین سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری ضمن تایید فرایند آزادسازی ۷ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران، بدون اشاره به مذاکرات در رابطه با آزادی زندانیان دو تابعیتی گفت که تا آخر هفته‌ یک هیئت ارشد به این منظور به تهران سفر می‌کند و بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران به‌زودی آزاد خواهد شد.

او در مورد بدهی کره جنوبی به ایران گفت: «کره جنوبی بدهی قطعی بابت فروش نفت و میعانات گازی به ایران دارد که این بدهی را تاکنون پرداخت نکرده است.»

در مقابل قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی در واکنش به خبر آزادسازی هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران، در توییتی اعلام کرد که هیچ‌کس از سئول فعلا قصد سفر به تهران را ندارد.