سخنگوی وزارت امور خارجه: بخشی از پول‌های مسدودشده ایران آزاد می‌شود

میزان منابع ارزی که با نقل و انتقال بانکی آزادسازی خواهد شد هفت میلیارد دلار برآورد شده است

خطیب‌زاده گفت تا آخر هفته‌ یک هیات ارشد به تهران سفر می‌کند و بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران به زودی آزاد خواهد شد - ATTA KENARE / AFP

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه ۲۲ فروردین از آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش ایسنا، خطیب‌زاده در مورد اخبار منتشرشده درباره آزادسازی بخشی از پول های بلوکه شده ایران با تایید این خبر گفت: «اصل آزادسازی انجام می‌شود.»

به گفته او تا آخر هفته‌ یک هیات ارشد به این منظور به تهران سفر می‌کند و بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران به زودی آزاد خواهد شد.

پیش از آن، روز هجدهم فروردین، خبرگزاری دولتی ایرنا با انتشار خبری اعلام کرده بود که توافق برای آزادسازی هفت میلیارد دلار ارزهای مسدودی ایران انجام گرفته است.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، بر اساس توافق صورت گرفته با برخی کشورهای طرف قرارداد ایران، وجوه مسدودی در یک بازه زمانی مشخص طی چند هفته به حساب‌های ایران وصول خواهد شد.

گفته می‌شود چارچوب این مسیر برای رفع مسدودی منابع ارزی، مشابه چارچوب توافق شده با انگلیس است که رقمی در حدود ۴۷۰ میلیون یورو در حساب‌های ایران وصول شد.

خطیب‌زاده همچنین در مورد بدهی کره جنوبی به ایران گفت: «کره جنوبی بدهی قطعی بابت فروش نفت و میعانات گازی به ایران دارد که این بدهی را تاکنون پرداخت نکرده است.»

قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی در واکنش به خبر آزادسازی هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران، در توییتی اعلام کرد که هیچکس از سئول فعلا قصد سفر به تهران را ندارد.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه درباره آزادسازی منابع ارزی ایران خبر داد که با سفر روز سه‌شنبه یک مقام منطقه‌ای (احتمالا وزیر امور خارجه عمان) مبلغ هفت میلیارد دلار به حساب بانک مرکزی ایران نزد بانک مرکزی عمان واریز خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در بخش دیگری از نشست خبری‌ خود با اشاره به مذاکرات احیای برجام گفت: «خطوط قرمز رعایت شده است و اگر قرار بود خطوط قرمز را رد کنیم، چند ماه پیش توافق می‌کردیم.»

او در واکنش به نامه نمایندگان مجلس به رئیس جمهوری درباره مذاکرات وین نیز با اشاره به این که هنوز متنی نهایی نشده که درباره آن صحبت کنیم، تاکید کرد: «هنوز به آن نقطه‌ای نرسیدیم که طرف آمریکایی نشان دهد به تعهدات پایبند است و برای ما انتفاع قطعی مردم از رفع تحریم‌ها مهم است.»

خطیب‌زاده با بیان این که «برجام زنده است و در اتاق اورژانس و احیا است و نمی‌دانیم چه سرنوشتی برای آن متصور است، اشاره کرد که «واقعا نمی‌دانیم به توافق می‌رسیم یا نمی‌رسیم برای آنکه آمریکا هنوز آن اراده لازم را برای رسیدن به یک توافق نشان نداده است.»

گفته‌های او در شرایطی است که روز یکشنبه جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز در اظهارات مشابهی اعلام کرد که مشخص نیست توافقی حاصل شود یا نه.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که «متعهدیم که به یک توافق خوب برسیم و اگر برسیم حتما عازم وین خواهیم بود» در باره باقی ماندن نیروی قدس سپاه در لیست تحریم‌ها از سوی آمریکا، گفت: «آنچه باقی مانده بیش از یک موضوع است و تمامی اجزای فشار حداکثری باید برداشته شود و تا آن روز ما منتظر تصمیم واشینگتن می‌مانیم.»

او در بخش دیگری از گفته‌هایش به توافق کویت و عربستان درباره میدان نفتی و گازی آرش اشاره کرد و گفت که این حوزه نفتی مشترک است.

خطیب‌زاده در این زمینه تاکید کرد: «بین ما و کویت مرزهای تحدیدنشده‌ای وجود دارد که باید تحدید حدود شود. ایران اعلام کرده پیش از تحدید حدود نباید بهره‌برداری صورت بگیرد. یادداشتی به کویت دادیم که حقوق ایران محفوظ است و باید مشترک بهره‌برداری شود، همچنین کویت اعلام کرده است که این آمادگی را دارد.»

حدود یک هفته پس از توافق عربستان و کویت به منظور طرح توسعه میدان گازی مشترک الدوره که بخشی از آن به نام میدان گازی آرش در مالکیت ایران قرار دارد، جواد اوجی، وزیر نفت ایران روز دوشنبه نهم فروردین از عملیات حفاری در میدان گازی آرش خبر داد.

ایران در شرایطی به بهره‌برداری از میدان نفتی و گازی آرش اشاره می‌کند که سال‌هاست طرح توسعه آن از سوی ایران خاک می‌خورد و هرگونه سرمایه‌گذاری‌ از سوی ایران در این میدان گازی معلق مانده است.