وزیر خارجه آمریکا درباره دستیابی به توافق خوش‌بین نیست

باوجود تلاش‌هایی که انجام شد، خیلی درباره چشم‌اندازه به نتیجه رسیدن توافق خوش‌بین نیستم. هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم، باید ببینیم که نزدیک می‌شویم یا نه، و زمان هم خیلی کوتاه است»

»بازگشت به برجام در صورتی که ایران به تعهدات عمل کند، به نفع ما است اما هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم«-Ian LANGSDON /  AFP

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه سطح امیدواری‌ها نسبت به حصول توافق هسته‌ای را کاهش داد.

بلینکن در نخستین سالگرد مذاکرات هسته‌ای در دولت جو بایدن گفت که زمان برای دستیابی به توافق رو به پایان است و به طور تلویحی در مورد امکان احیای برجام ابراز تردید کرد. دولت بایدن ۱۵ ماه پیش بر سر کار آمد و مذاکرات هسته‌‌ای سه ماه پس از آن آغاز شد.

بلینکن در شش ماهه اخیر بارها درباره رو به پایان بودن زمان صحبت کرده است و حتی این بازه زمانی را به چند هفته کاهش داده بود. اما مذاکرات همچنان پس از آن ادامه یافت. اکنون نیز حدود یک ماه است که مذاکرات هسته‌ای با ایران در حالت تعلیق به‌سر می‌برد. این وقفه پس از آن ایجاد شد که روسیه بعد از حمله به اوکراین و مواجه شدن با تحریم‌های سنگین درخواست تضمین منافع خود در توافق با ایران را مطرح کرد.

بلینکن به تلویزیون ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: «باوجود تلاش‌هایی که انجام شد، خیلی درباره چشم‌اندازه به نتیجه رسیدن توافق خوش‌بین نیستم. هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم، باید ببینیم که نزدیک می‌شویم یا نه، و زمان هم خیلی کوتاه است.»

او در پاسخ به پرسش مجری درباره تروریست بودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این موضوع را تایید کرد. او در پاسخ به بخش دیگر پرسش مجری که آیا سپاه از فهرست تروریستی حذف خواهد شد، گفت نمی‌خواهد درباره جزییات توضیح بدهد. بلینکن در عین حال گفت که به گمان او بازگشت به برجام در صورتی که ایران به تعهدات خود عمل کند، به نفع آمریکا است. او افزود که هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا یکی از درخواست‌های اصلی جمهوری اسلامی در روند مذاکرات احیای برجام به‌شمار می‌رود. پیش‌تر منابع متعددی از جمله اکسیوس گزارش داده بودند که دولت بایدن آماده حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی است. اما به دنبال واکنش جمهوری‌خواهان، مقامات دولت بایدن مواضع خود را در این زمینه محافظه‌کارانه‌تر کردند.

حتی در بین دمکرات‌ها نیز مخالفان احیای برجام و حذف نام سپاه از فهرست ترورییستی مشاهده می‌شوند. روز چهارشنبه ۱۸ نماینده جمهوری‌خواه در کنگره در بیانیه‌ای درباره تهدید احیای توافق هسته‌ای ابراز نگرانی کردند. از سوی دیگر نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره نیز ضمن مخالفت با برجام و حذف نام سپاه از دولت بایدن می‌خواهند هرگونه توافق احتمالی با ایران را برای بررسی به آنها ارایه کند.

همزمان اسراییل، متحد مهم آمریکا در منطقه با حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی و بازگشت به توافق هسته‌ای که آن را بدتر از برجام می‌داند، مخالف است.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسراییل نیز همزمان با اظهارات بلینکن تاکید کرد که جهان باید طرحی جایگزین برای شکست مذاکرات هسته‌ای داشته باشد. طرح جایگزین یا پلن بی از نگاه وزیر دفاع اسراییل شامل فشار اقتصادی و دیپلماتیک و استفاده از زور برای جلوگیری از توسعه برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است. وزیر دفاع اسرایییل پیش‌تر گفته بود که ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی خود را پنج برابر افزایش داده است. اقدامی که فاصله تهران را تا ساخت سلاح هسته‌ای کوتاه‌تر می‌کند.

این درحالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از انتقال تجهیزات ساخت قطعات سانتریفیوژ از کرج به نطنز خبر داده است و تهران می‌گوید تا اجرای دوباره برجام اطلاعات دوربین‌های نظارتی را به آژانس نمی‌دهد.

بلینکن و وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه کشور اروپایی عضو مذاکرات برجام که اخیرا در بروکسل دیدار کردند، تاکید دارند که دیپلماسی در مورد ایران بهترین گزینه است اما در عین حال برای سناریوهای دیگر نیز آماده‌اند.