سهم حجاج ایرانی از یک میلیون سهمیه امسال مشخص نشده است 

عربستان سعودی مایل است که تداوم حج را بدون هیچ وقفه‌ای حفظ کند

۷۲هزار نفر در سال‌ ۹۸ ثبت‌نام خود را برای سفر حج تمتع قطعی کرده‌‌اند و منتظرند تا اعزام‌ شوند- Abdel Ghani BASHIR / AFP

وزارت حج و عمره عربستان سعودی روز شنبه، ۲۰ فروردین (۹ آوریل)، اعلام کرد که این کشور ظرفیت حج امسال را به یک‌ میلیون زائر افزایش خواهد داد.

این وزارتخانه اعلام کرد که این تصمیم در راستای دستورالعمل‌های ایمنی کامل بر اساس نگرانی دولت برای امنیت زائران و رفاه حال بازدیدکنندگان از مسجدالحرام و مسجدالنبی اجرا خواهد شد.

 معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت ایران در واکنش به این خبر گفت: «سهمیه حجاج ایران برای ادای مناسک حج تمتع نیز بعد از انجام مذاکرات و امضای تفاهم‌نامه اعلام می‌شود.»

اکبر رضایی گفت: «بدیهی است کسانی مشمول تشرف می‌شوند که در حج تمتع سال ۱۳۹۹ ثبت‌نام انجام داده و هزینه‌های اعلامی را واریز کرده باشند؛ بنابراین از بین این افراد با توجه به شرایط تعیین‌شده و سهمیه اختصاصی دعوت به عمل می‌آید تا نام‌نویسی نهایی در کاروان‌ها را انجام دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به آمار سازمان حج و زیارت ایران، ۷۲هزار نفر در سال‌ ۹۸ ثبت‌نام خود را برای سفر حج تمتع قطعی کرده‌‌اند و منتظرند تا اعزام‌ شوند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی، عربستان سعودی مایل است که تداوم حج را بدون هیچ وقفه‌ای حفظ کند و بیشترین تعداد مسلمانان را در سراسر جهان قادر به انجام وظایف دینی خود کند.

در شرایط اعلام‌شده آمده است که زائران طبق تقویم میلادی باید زیر ۶۵ سال سن داشته باشند، و نیز باید دوزهای واکسن‌های تایید شده کووید-۱۹ را دریافت کرده باشند و از ایمنی کامل برخوردار باشند.

افرادی که از خارج از عربستان در حج شرکت می‌کنند، باید آزمایش پی‌سی‌آر (PCR) منفی برای کووید-۱۹ را با استفاده از نمونه‌ای که ظرف ۷۲ ساعت قبل از عزیمت به عربستان سعودی گرفته شده باشد، ارائه دهند.

وزارت حج و عمره تاکید کرد که زائران باید در حین انجام فریضه حج به تدابیر پیشگیرانه پایبند باشند و از دستورهای احتیاطی برای حفظ سلامت و تندرستی خود پیروی کنند.

محسن توتلا، رئیس بنیاد جهانی حج و عمره، گفت که از این خبر بسیار مسرور شده است: «در چنین زمان اندکی کارهای زیادی باید انجام داد، اما من مطمئنم که هر ذی‌نفعی که به جامعه حرفه‌ای حج تعلق دارد، باید با این چالش روبه‌رو شود و به یک میلیون زائر کمک کند تا رویای خود را برآورده کنند.»

او گفت، «همه در این بخش می‌دانند که چه باید بکنند»، و افزود: «رهنمودها و دستورالعمل‌های ویژه وزارت حج و عمره زمینه‌ساز موفقیت حج ۱۴۰۱ (۲۰۲۲) خواهد بود. پذیرایی از زائران بین‌المللی حج پس از دو سال، فرصتی به‌یادماندنی خواهد بود و احساس آسودگی و امید فراوانی ایجاد می‌کند.»

به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹، حج سال گذشته فقط به ۶۰ هزار زائر محدود شد که همه از داخل عربستان سعودی می‌آمدند.