عربستان ظرفیت مراسم حج امسال را به یک میلیون نفر افزایش داد

حج امسال محدود به زائران زیر ۶۵ سال واکسینه‌شده است

یکی از ارکان پنج‌گانه اسلام، حج است و این مراسم یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های مذهبی جهان به شمار می‌رود - AFP

عربستان سعودی روز شنبه اعلام کرد که به یک میلیون مسلمان از داخل و خارج از کشور اجازه می‌دهد تا در مراسم حج امسال شرکت کنند.

این افزایش ظرفیت پس از آن است که محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا باعث شده بود تعداد زائران حج برای دو سال به شدت کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه منتشر شده از سوی وزارت حج و عمره عربستان آمده است: «یک میلیون زائر اعم از خارجی و داخلی می‌توانند مراسم حج امسال را انجام دهند.»

یکی از ارکان پنج‌گانه اسلام، حج است و این مراسم یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های مذهبی جهان به شمار می‌رود.

در سال ۲۰۱۹، حدود ۲.۵ میلیون نفر در مراسم حج شرکت کردند اما پس از شروع همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰، مقامات سعودی تنها به یک‌هزار نفر زائر اجازه شرکت در این مراسم را دادند. سال بعد، مجموع زائران به ۶۰ هزار شهروند عربستان رسید، این افراد کاملا واکسینه‌شده از طریق قرعه‌کشی انتخاب شدند.

در اطلاعیه روز شنبه آمده است حج امسال که در ماه جولای برگزار می‌شود، محدود به زائران زیر ۶۵ سال واکسینه‌شده خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال افرادی که از خارج از عربستان سعودی می‌آیند، باید نتیجه آزمایش پی‌سی‌آر منفی کووید-۱۹ خود در بازه زمانی ۷۲ ساعت پیش از سفر را ارائه کنند.

در بیانیه وزارت حج عربستان جدید تاکید شده است این سختگیری‌ها به این دلیل است که دولت می‌خواهد امنیت زائران را تامین کند و در عین حال اجازه دهد تعداد مسلمانان بیشتری بتوانند مراسم حج را انجام دهند.

براساس داده‌های وزارت بهداشت عربستان، این کشور ۳۴ میلیون نفری تا کنون بیش از ۷۵۱ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا با بیش از ۹ هزار مرگ را ثبت کرده است.

ریاض از ۲۷ آذر ۱۳۹۹ واکسیناسیون عمومی شهروندانش علیه کرونا را آغاز کرد و نخستین کشور در خاورمیانه و چهارمین کشور در جهان بود که از شرکت فایزر واکسن خرید.

در اوایل ماه مارس، این کشور اعلام کرد که با کاهش میزان همه‌گیری، بیشتر محدودیت‌های مربوط به کرونا از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی در فضاهای عمومی، استفاده از ماسک در فضاهای باز و الزام قرنطینه برای ورود مسافران واکسینه‌شده را لغو می‌کند. با این اقدام‌ها انتظار می‌رفت ورود زائران مسلمان برای مراسم حج تسهیل شود.

قبل از همه‌گیری، سفرهای زیارتی مسلمانان یکی از منابع اصلی درآمد عربستان سعودی بود و این کشور سالانه حدود ۱۲ میلیارد دلار از این طریق درآمد کسب می‌کرد.

بیشتر از جهان