امیرعبداللهیان: آمریکا حسن نیتش را قبل از توافق نشان دهد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ابراهیم رئیسی خواسته‌اند که در مذاکرات وین، تصویب و اعمال تحریم‌های جدید ممنوع شود و تضمین کنند که تحریم‌های برداشته‌شده مجددا وضع نخواهد شد

حسین امیرعبداللهیان تاخیر در توافق احیای برجام را بار دیگر به طرف آمریکایی نسبت داد - ATTA KENARE / AFP

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در تازه‌ترین اظهاراتش درباره مذاکرات وین گفت: «آمریکایی‌ها خواهان مذاکره مستقیم‌اند، اما ما نفعی در مذاکره مستقیم نمی‌بینیم. هیچ چشم‌اندازی از حسن نیت آمریکایی‌ها نداریم. به آن‌ها گفتیم اگر حسن نیت دارید، قبل از هر توافقی یکی، دوتا از موضوع‌های ملموس را ارائه کنید؛ مثلا بخشی از دارایی‌های ایران را آزاد کنید یا اگر بایدن می‌گوید حسن نیت دارد، به جای تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی، یک فرمان اجرایی را لغو کنند.»

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، امیرعبداللهیان روز یکشنبه، ۲۱ فروردین‌ماه، همچنین با اشاره به خطوط قرمز ایران در مذاکرات هسته‌ای، گفت: «ما به‌صراحت گفته‌ایم اگر سنگ‌اندازی نکنید و خطوط قرمز ما رعایت شود، یک توافق خوب و پایدار در دسترس است، اما روشی که آمریکا دنبال می‌کند، با روح همکاری در وین سازگاری ندارد.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ادعای این‌که طرف آمریکایی در دو سه هفته گذشته زیاده‌خواهی‌هایی را مطرح کرده که در تعارض با برخی بندهای متن است، گفت: «آمریکایی‌ها درباره لغو تحریم‌ها علاقه‌مندند که شروطی را تحمیل کنند و تحمیل شروط ازسوی آن‌ها یک بیماری در کاخ سفید است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاخیر در توافق احیای برجام را به طرف آمریکایی نسبت داد و گفت: «مسیر دیپلماسی همچنان باز است، با این حال، هم سه کشور اروپایی و هم چین و روسیه به زیاده‌خواهی‌های آمریکا که باعث تاخیر در توافق شده است، انتقاد دارند.» این مقام سیاسی در تشریح روند مذاکرات وین گفت: «با سه کشور اروپایی به جمع‌بندی نزدیک شدیم تا این‌که جنگ اوکراین پیش آمد و گفته شد اگر به توافق برسیم، روسیه همراه نخواهد شد. اما لاوروف به صراحت بیان کرد که اگر در مذاکرات وین خطوط قرمز ایران رعایت شد، روسیه مانعی در توافق نخواهد بود.»

در همین حال، در جلسه علنی روز یکشنبه ۲۱ فروردین محسن دهنوی، عضو هیئت‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی نامه بیش از ۲۵۰ نماینده مجلس را خطاب به رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران خواند. به گزارش ایسنا، در این بیانیه با اشاره به این‌که وعده‌های شفاهی و سخنان رئیس‌ جمهوری آمریکا نمی‌تواند تضمین محسوب شود، آمده است: «در مذاکرات جدید لازم است آمریکا تضمین قانونی بدهد که از برجام خارج نمی‌شود و به شکل کاملا قانونی موضوع در نهادهای تصمیم‌گیرنده آن کشور مانند کنگره نیز مصوب شود». در بخش دیگری از این بیانیه نیز به مکانیسم ماشه اشاره شده و آمده است که «لازم است تضمین‌های لازم به شکلی اخذ شود که در صورت ورود آمریکا به برجام، مکانیسم ماشه به بهانه‌های مختلف اعمال نشود.»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین به لزوم برداشتن تحریم‌ها ازسوی آمریکا اشاره کردند و در متن خطاب به ابراهیم رئیسی نوشتند که «در مذاکرات، تصویب و اعمال تحریم‌های جدید ممنوع شود و تضمین کنند که تحریم‌های برداشته‌شده مجددا وضع نخواهد شد». انتقال منابع و منافع مالی جمهوری اسلامی ازجمله منابع حاصل از فروش نفت و منابع مسدودشده، برقراری کامل روابط بانکی، رفع کامل موانع صادرات و چندین مورد دیگر از خواسته‌های نمایندگان در این بیانیه است. آن‌ها همچنین در پایان اشاره کردند که «با دقت مذاکرات را زیر نظر دارند».

گفته‌های وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و همچنین مطرح‌کردن خواسته‌های نمایندگان مجلس از مذاکره‌کنندگان توافق احیای برجام در شرایطی است که مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای توافق برجام ماه گذشته متوقف شد. احتمال حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی موضوعی است که یکی از موانع اصلی به‌نتیجه رسیدن این مذاکرات عنوان می‌شود و با مخالفت‌های برخی نمایندگان کنگره آمریکا مواجه شده است.

وزارت خارجه آمریکا به‌تازگی اعلام کرد که توافق با ایران نه نزدیک و نه قطعی است. جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در یک نشست خبری درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت که «تحول جدیدی وجود ندارد» و تاکید کرد رئیس‌ جمهوری ایالات متحده با رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در مورد تروریستی‌بودن نیروی قدس سپاه هم‌عقیده است.