پنتاگون: فرض‌ ما این است که حملات اخیر کار ایران بوده است

نیروهای آمریکا در سوریه و عراق اخیر با دو حمله مواجه شدند

جان کربی، سخنگوی پنتاگون- Alex Wong/Getty Images/AFP

ارتش آمریکا اعلام کرد که حداقل یکی از دو حمله‌ چند روز گذشته علیه نیروهای آمریکا در سوریه و عراق را احتمالا گروه‌های شبه‌نظامی مرتبط با حکومت ایران انجام داده‌اند. یک مقام پنتاگون روز جمعه موضع این کشور را اعلام کرد.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، روز جمعه در پاسخ به سوالی راجع به حمله اخیر در خاک سوریه گفت: «این بدون شک تاکتیکی است که گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران استفاده می‌کنند. شیوه کارشان دقیقا همین است. به نظرم فرضیه نخست ما همین خواهد بود اما باید تحقیق کنیم و به نتیجه دقیق برسیم.»

بامداد جمعه پدافند هوایی آمریکا در عراق یک پهپاد مسلح را هنگام ورود به پایگاه هوایی الاسد سرنگون کرد. در این حادثه به کسی آسیبی نرسید. این پایگاه همان پایگاهی است که ایران در تلافی ترور قاسم سلیمانی دست به حمله به آن زده بود؛ واقعه‌ای که طی آن هواپیمای اوکراینی ۷۵۲ سرنگون شد و تمامی سرنشینان آن کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله صبح جمعه اما کمتر از ۲۴ ساعت پس از آن است که حداقل چهار سرباز آمریکایی در حمله‌ای دیگر با آسیب احتمالی مغزی روبرو شدند. ارتش آمریکا گفت این چهار نفر در حال درمان‌اند.

سنتکام، فرماندهی نیروهای آمریکا در خاورمیانه، روز پنجشنبه گفت نیروهای ائتلاف در «گرین ویلج» در سوریه، مورد اصابت «آتش غیرمستقیم» قرار گرفتند.

حکومت ایران و شبه‌نظامیان مورد پشتیبانی آن اغلب، نیروهای آمریکایی در منطقه را هدف می‌گیرند و به طور علنی می‌گویند که هدفشان بیرون کردن آمریکا از منطقه است.

در عین حال، مذاکرات وین بر سر احیای برجام به‌طور غیرمستقیم بین ایران و آمریکا در جریان است. موضوع حمایت ایران از شبه‌نظامی‌های منطقه و برنامه موشک‌های بالیستیک این کشور بخشی از این مذاکرات نیست‌؛ موضوعی که مورد گلایه برخی منتقدین در آمریکا و متحدین این کشور در خاورمیانه است.