زخمی‌شدن چهار آمریکایی در حمله راکتی به پایگاه نیروهای ائتلاف در سوریه

هیچ گروهی مسئولیت حمله را برعهده نگرفته است، اما دیده‌بان حقوق بشر سوریه شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران را مسئول آن می‌داند

نیروهای ائتلاف در پایگاه «گرین ویلِج» در شرق سوریه هدف دو دور آتشبار غیرمستقیم قرار گرفتند (تصویر آرشیوی)- AFP/ US-led coalition

نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده اعلام کردند که درپی حمله راکتی به یک پایگاه آن‌ها در شرق سوریه، چهار آمریکایی دچار جراحات جزئی شده‌اند و احتمال  آسیب مغزی آن‌ها در دست بررسی است.

ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده برای «عملیات عزم ذاتی» (ائتلاف ضدداعش) روز پنجشنبه، ۱۸ فروردین‌ماه، با انتشار بیانیه‌ای در حساب رسمی توییتر خود، اعلام کرد که در حدود ساعت یک بامداد پنجشنبه، نیروهای ائتلاف در پایگاه «گرین ویلِج» در شرق سوریه هدف دو دور آتشبار غیرمستقیم قرار گرفتند.

براساس این بیانیه، در این حمله به دو ساختمان پشتیبانی در پایگاه آسیب وارد شده است و درپی آن، چهار سرباز آمریکایی، برای جراحات جزئی و آسیب مغزی احتمالی تحت معاینه و درمان قرار گرفتند.   

بنابر اعلام نیروهای ائتلاف این حادثه در دست بررسی است و جزئیات بیشتر آن در آینده اعلام خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنوز هیچ گروهی مسئولیت شلیک این راکت‌ها را برعهده نگرفته است، اما دیده‌بان حقوق بشر سوریه، یک ناظر جنگ تحولات جنگ سوریه که در بریتانیا مستقر است، گفته است که این حمله را شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران انجام داده‌اند.

بنابر اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه، راکت‌ها بعد از نیمه‌شب از منطقه‌ای که شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در آن نفوذ دارند، به‌سمت این پایگاه شلیک شده است و نیروهای ائتلاف نیز به حمله پاسخ داده‌اند.

در سال ۲۰۲۰ میلادی، پس از حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی عین‌الاسد عراق در پاسخ به کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ده‌ها تن از نیروهای آمریکایی دچار آسیب مغزی شدند.

شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، در ماه‌های گذشته، هرچند وقت یک‌بار، پایگاه‌های میزبان نیروهای آمریکایی را در عراق و سوریه هدف قرار داده‌اند. ایالات متحده نیز در واکنش به برخی از این حملات، مواضع متعلق‌به این شبه‌نظامیان را هدف قرار داده است.

بنابر اعلام سنتکام، ستاد مرکزی فرماندهی ارتش ایالات متحده آمریکا، در ماه ژانویه سال جاری نیز، نیروهای ائتلاف در پایگاه «گرین ویلِج»، هدف هشت دور آتش‌بار غیرمستقیم قرار گرفتند. آن حمله تلفات جانی نداشت، اما خساراتی به‌بار آورد. واشینگتن شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را مسئول آن حمله دانست و با شش دور گلوله‌باران نقطه مبدا حمله، به آن پاسخ داد. ائتلاف ساعاتی پیش از آن حمله نیز موقعیت‌‌های مورد استفاده برای پرتاب راکت در نزدیکی آن پایگاه را که یک «تهدید قریب الوقوع» محسوب می‌شدند، هدف حملات پیشگیرانه‌ خود قرار داده بود.

بنابر اعلام اداره کل مبارزه با تروریسم کردستان، شامگاه چهارشنبه نیز سه راکت کاتیوشا یک پالایشگاه نفت در استان اربیل اقلیم کردستان عراق را هدف قرار دادند. هیچ تلفات یا خسارتی در آن حمله، گزارش نشده است.