دولت آلمان به‌‌دلیل ادامه خرید انرژی از روسیه تحت فشار است

از دست دادن منابع انرژی متعلق به روسیه، آلمان را با بزرگ‌ترین رکود اقتصادی مواجه خواهد کرد

زنجیره­ گسترده­‌ای از صنایع آلمانی به سوخت­‌های روسی وابسته است --- ODD ANDERSEN / AFP

به گزارش روزنامه گاردین، روز جمعه ۸ آوریل ۲۰۲۲، گروهی از مخالف­ان سیاست دولت آلمان در قبال خرید انرژی از روسیه، در برابر دروازه براندنبورگ در شهر برلین تظاهرات کردند. این گروه که به نشانه همدردی با غیرنظامی­انی که ارتش روسیه آن‌ها را در بوچا کشته بود ۴۱۰ چراغ قرمز روشن کرده بودند، مخالفت­شان با اقدام دولت آلمان به ادامه خرید گاز از روسیه را در قالب شعارهایی صریح بیان کردند.

روسیه در حال حاضر ۵۵ درصد گاز مورد نیاز آلمان را تامین می­‌کند. دولت آلمان در قبال خرید گاز از روسیه روزانه ۲۰۰ میلیون یورو به این کشور می‌پردازد. مخالف­ان خرید گاز از روسیه ادامه این رابطه اقتصادی را اخلاقی نمی‌­دانند و استدلال می­‌کنند که پرداخت این مبلغ به روسیه در حکم کمک مالی به پوتین است تا به جنایت­‌هایش در اوکراین ادامه دهد.

با این­‌حال، لغو خرید گاز از روسیه تبعات سنگینی برای آلمان خواهد داشت. به گزارش روزنامه گاردین، از کار افتادن سیستم گرمایشی میلیون­‌ها خانه مسکونی تنها یکی از تبعات این اقدام به حساب می­‌آید. از سوی دیگر، سرمایه‌­داران و صاحبان صنایع بزرگ در آلمان نیز نگران­­ی‌های جدی در این­‌باره دارند. آن‌ها استدلال می­‌کنند در صورتی‌ که قراردادهای خرید انرژی از روسیه لغو شود، اقتصاد آلمان، در مقام بزرگ‌­ترین اقتصاد اروپا، با یک رکود اقتصادی بی‌سابقه مواجه می‌­شود.

در حال حاضر، زنجیره­ گسترده­‌ای از صنایع آلمانی به سوخت­‌های روسی وابسته است. این زنجیره از ساختمان‌سازی تا تولید واکسن کووید و از داروهای درمان سرطان تا مواد ضدعفونی‌کننده را در بر می­‌گیرد. از این نظر، برخی سیاستمداران آلمانی بر این باورند که ضرر تحریم روسیه برای آلمان بسیار بیشتر از سود آن برای اوکراین است. برخی ناظران می­‌گویند در صورت فقدان سوخت‌­های روسیه، شرکت­‌ها­ با ورشکستگی و جامعه با موج گسترده­‌ای از بی‌کاری روبه‌رو می­‌شود.

دولت آلمان، به‌منظور حل بحران پیش‌رو، طرح‌­های مختلفی دارد، از جمله این طرح­‌ها برنامه صرفه­‌جویی وزیر اقتصاد آلمان است. بر اساس طرح رابرت هابک، دولت اختصاص سوخت به بخش‌­های مختلف را بر پایه نوعی اولویت­‌بندی انجام خواهد داد. بنا بر سخنان هابک، اولویت نخست با منازل مسکونی، بیمارستان­‌ها، کارخانه‌­های داروسازی و همچنین بخش­‌های خدمات ضروری است. دولت آلمان قصد دارد با اجرای برنامه صرفه­‌جویی، ۸۰ درصد ظرفیت منابع ذخیره سوخت این کشور را، که در حال حاضر ۲۶ درصد است، پر کند.

با این­ همه، اولویت­‌بندی صنایع کار دشواری به نظر می‌­رسد. بسیاری از صنایع، از جمله کارخانه­‌های کاغذسازی و تولید شیشه، به اولویت‌­بندی­‌های صورت‌گرفته معترض‌­اند. روزنامه گاردین در گزارش ۹ آوریل ۲۰۲۲، در این رابطه نوشته است: «برخی وقوع نبردی زننده بر سر استفاده از انرژی­‌های موجود را پیش‌­بینی می­‌کنند.»  

بیشتر از اقتصاد