زلنسکی: وضعیت شهرک بورودیانکا از بوچا وحشتناک‌تر است

«در خیابان‌های بورودیانکا همان تصاویری مشاهده می‌شود که جهان پس از خروج نیروهای روسی از بوچا مشاهده کرد»

ولودیمیر زلنسکی،‌ رئیس‌جمهوری اوکراین، اعلام کرد جنایاتی که علیه غیرنظامیان در شهرک بورودیانکا در نزدیکی کی‌یف رخ داد، از وضعیت شهر جنگ‌زده بوچا «بسیار وحشتناک‌تر» است.

مسکو هدف قرار دادن غیرنظامیان را تکذیب کرد و مدعی شد دولت اوکراین تصاویر اجساد شهر بوچا را به عنوان تصاویر شهرک بورودیانکا نشان می‌دهد تا مذاکرات صلح را از مسیر خود خارج کند.

رئیس‌جمهوری اوکراین شامگاه پنج‌شنبه، ۷ آوریل، در پیام ویدیویی خود نیروهای روسیه را به کشتار غیرنظامیان در بورودیانکا متهم کرد و وضعیت این شهرک را دهشتناک خواند و گفت: «۲۵ کیلومتر پایین‌تر از جاده در همه خیابان‌های شهرک بورودیانکا همان تصاویری مشاهده می‌شود که جهان پس از خروج نیروهای روسی از بوچا و سایر شهرهای کی‌یف دیده بود، همان ظلم. همان جنایات فجیع.»

ولودیمیر زلنسکی افزود: «تلاش گروه‌های امداد برای نجات غیرنظامیان ادامه دارد و پس از آواربرداری ساختمان‌های ویران شده، تعداد قربانیان و میزان خسارت‌ها اعلام می‌شود.»

ایرینا وندیکتوو، دادستان اوکراین نیز در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک اعلام کرد که تعداد قربانیان شهر بورودیانکا را به‌دشواری می‌توان تخمین زد. او نیز تایید کرد که شمار تلفات بورودیانکا از بوچا بیشتر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای روسیه هفته گذشته با پیشروی نیروهای اوکراین از شهر بوچا خارج شدند اما با آشکار شدن ابعاد وسیع کشتار غیرنظامیان، شادی ناشی از خروج روس‌ها از این شهر به غم و اندوه تبدیل شد.

به گزارش اسکای نیوز، تصاویر منتشرشده از این شهر، اجسادی را نشان می‌دهد که روزها و هفته‌ها در خیابان‌ها افتاده‌اند. دست‌های به پشت بسته‌شده برخی اجساد حاکی از آن است که روس‌ها تعدادی از آنان را اعدام کرده‌اند. کشورهای غربی، روسیه را به جنایت جنگی محکوم کرده‌اند و تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور در حال افزایش است.

حمله نظامی روسیه به اوکراین وارد هفتمین هفته خود شده است؛ در این مدت میلیون‌ها نفر از اوکراین گریختند و هزاران نفر کشته و زخمی شدند.

مسکو مدعی است که تصاویر منتشرشده از شهر بوچا «صحنه‌سازی» بود اما وزرای هفت کشور صنعتی روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند: «تصاویر فراموش‌نشدنی مرگ غیرنظامیان، قربانیان شکنجه و آنچه به نظر اعدام می‌رسد و همچنین گزارش خشونت جنسی و نابودی زیرساخت‌های غیرنظامی نمایانگر چهره واقعی جنگ وحشیانه و تهاجمی روسیه علیه اوکراین و مردمش است.»

در این بیانیه آمده است: «قتل‌عام در بوچا و سایر شهرهای اوکراین در فهرست جنایات و نقض شدید قانون بین‌المللی از جمله قانون بشردوستانه بین‌المللی و حقوق بشر قرار خواهد گرفت که به دست متهاجم در خاک اوکراین انجام شده است.»

مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نیز روز پنج‌شنبه با ۹۳ رأی عضویت روسیه را در شورای حقوق بشر تعلیق کرد.

بیشتر از جهان