سهیل عربی دوباره به زندان فراخوانده شد

این فعال سیاسی هشت سال گذشته را بدون مرخصی در بازداشت و زندان به سر برده است

سهیل عربی آبان ۱۴۰۰ از زندان آزاد شد و ماموران او را برای گذراندن دوران تبعید به برازجان منتقل کردند- Twitter/ @Soheil_Arabi_

سهیل عربی، زندانی سیاسی و عقیدتی سابق، در پی محکومیت جدید در دادگاه انقلاب تهران، برای اجرای حکم به زندان احضار شد.

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران عربی را با اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به وسیله‌ سامانه‌های مخابراتی» به دو سال حبس تعزیری، پرداخت پنج میلیون تومان جزای نقدی، لزوم کسب مجوز از دادگاه برای خروج از کشور و دو سال حضور فصلی در دفتر نظارت و پیگیری ضابطین محکوم کرده بود. این حکم در ۲۵ آذر ۱۴۰۰ در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، سهیل عربی در مهرماه سال گذشته، همراه مهدی مسکین‌نواز، محمد حسینی و بهنام موسیوند به «تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و اخلال در نظم زندان» متهم شده بود، اما از حضور در جلسه بازپرسی خودداری کرد.

شعبه یک اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب تهران روز پنجشنبه ۱۸ فروردین، در احضاریه‌ای به سهیل عربی ۱۰ روز فرصت داد تا خود را به زندان معرفی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سهیل عربی وبلاگ‌نویس و فعال سیاسی متولد ۱۳۶۴ است و یک فرزند دارد. نیروهای قرارگاه ثارالله انقلاب اسلامی در آبان ۱۳۹۲ او را به اتهام «توهین به رهبر و مقدسات دینی» و «سب‌النبی» دستگیر کردند. کمتر از یک سال بعد نیز شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران حکم اعدام او را صادر کرد. این حکم در دیوان عالی کشور تایید و در دادگاه تجدیدنظر نقض شد.

دادگاه تجدیدنظر این فعال سیاسی را به اتهام‌های «توهین به مقدسات دینی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به رهبری» به پنج سال حبس و به اتهام «نشر اکاذیب به‌ قصد تشویق اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام» به دو سال حبس، دو سال تبعید به برازجان و چهار میلیون تومان جزای نقدی و به اتهام «تخریب اموال دولتی» به یک‌ سال و هشت ماه حبس تعزیری محکوم کرد.

سهیل عربی هشت سال را بدون حتی یک روز مرخصی در زندان سپری کرد و در نهایت، در ۲۵ آبان ۱۴۰۰ از زندان آزاد شد و ماموران او را برای گذراندن دوران تبعید به برازجان منتقل کردند. حدود یک ماه بعد هم دادگاه تجدیدنظر حکم دادگاه بدوی در مورد پرونده جدید او را تایید کرد و حالا، عربی مجبور است دوران محکومیت جدیدش را در زندان شروع کند.

این فعال سیاسی در تابستان سال ۱۳۹۹، از داخل زندان یک فایل صوتی منتشر کرد که در آن «وضعیت ناگوار» زندانیان در زندان بزرگ تهران را افشا کرده بود. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران پس از انتشار این فایل صوتی، او را به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل کردند و هم‌زمان اتهام‌های جدیدی علیه‌اش مطرح شد.

در دوران زندان و محکومیت سهیل عربی، مادرش فرنگیس مظلوم به‌دلیل دادخواهی پسرش، بارها با برخوردهای امنیتی مواجه شد و در نهایت، دادگاه انقلاب تهران او را نیز به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به شش سال زندان محکوم کرد.