دادگاه تجدیدنظر حکم زندان سهیل عربی را تایید کرد

این زندانی سیاسی آبان امسال برای گذراندن دوران تبعید به برازجان منتقل شده بود

سهیل عربی به سب النبی متهم شده است- سازمان حقوق بشر ایران

دادگاه تجدیدنظر حکم زندان، جزای نقدی و مجازات تکمیلی سهیل عربی را تایید کرد. این زندانی سیاسی و عقیدتی پیش‌تر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب استان تهران به دو سال حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی، ممنوعیت خروج از کشور و الزام به حضور فصلی در دفتر نظارت و پیگیری ضابطین محکوم شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، دادگاه بدوی و تجدیدنظر سهیل عربی را به «نشر اکاذیب به‌ قصد تشویش اذهان عمومی به‌وسیله سامانه‌های مخابرات» متهم کرده‌اند.

سهیل عربی، وبلاگ‌نویس و فعال سیاسی، متولد ۱۳۶۴ و صاحب یک فرزند است. نیروهای قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آبان سال ۱۳۹۲ او را به اتهام «توهین به رهبر»، «توهین به مقدسات دینی» و «سب‌النبی» دستگیر کردند.

حدود یک‌ سال بعد در شهریور ۱۳۹۳، حکم اعدام او در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران صادر شد. دیوان عالی کشور نیز در آذرماه همان سال حکم اعدام سهیل عربی را تایید کرد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر نقض شد ولی سهیل عربی با رای دادگاه تجدیدنظر، به اتهام‌های «توهین به مقدسات دینی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به رهبری» به پنج سال حبس و به اتهام «نشر اکاذیب به‌ قصد تشویق اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام» به دو سال حبس، دو سال تبعید به برازجان و چهار میلیون تومان جزای نقدی و به اتهام «تخریب اموال دولتی» به یک‌ سال و هشت ماه حبس تعزیری محکوم شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این زندانی سیاسی در تمام هشت سال گذشته بدون حتی یک‌ روز مرخصی در زندان بوده است. او در تابستان ۱۳۹۹‌، از داخل زندان یک فایل صوتی منتشر کرد که در آن «وضعیت ناگوار» زندانیان در زندان بزرگ تهران را افشا کرده بود. ماموران امنیتی سهیل عربی را پس از انتشار این فایل صوتی به زندان رجایی‌شهر منتقل کردند و سپس، دو پرونده جدید علیه او در زندان گشوده شد.

دادگاه تجدیدنظر حکم جدید زندان، جزای نقدی و مجازات تکمیلی سهیل عربی را در حالی تایید کرد که او در ۲۵ آبان ۱۴۰۰، پس از تحمل هشت سال زندان، آزاد شد و ماموران او را برای گذراندن دوران تبعید، به برازجان منتقل کردند.

در دوران محکومیت و زندان سهیل عربی، مادر او، فرنگیس مظلوم، بارها به‌دلیل دادخواهی و ابراز نگرانی از سلامت فرزندش، با برخوردهای امنیتی مواجه شد. فرنگیس مظلوم نیز در سال ۱۳۹۸به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به شش سال زندان محکوم شد و در مهرماه سال ۱۴۰۰، شعبه یکم دادسرای عمومی و انقلاب او را برای گذراندن دوران حبس احضار کرد.