پالایشگاه‌های دولتی چین از بستن قراردادهای تازه با روسیه صرف‌نظر می‌کنند

چین از تحریم‌های غرب علیه روسیه انتقاد می‌کند اما آگاهانه تحریم‌ها را دور نمی‌زند

پالایشگاه‌های دولتی چین از امضای قراردادهای تازه نفتی با روسیه، با وجود تخفیف‌های چشمگیر، اجتناب می‌کنند.

به گزارش رویترز، شرکت‌های دولتی سینوپک، که بزرگ‌ترین پالایشگاه آسیا است، سی‌ان‌اواوسی، پتروچاینا و سینوشیم از خرید محموله‌های نفتی تازه برای بارگیری در ماه مه صرف‌نظر کردند.

به گفته منابع رویترز، شرکت‌های دولتی چینی تمایل ندارند با خرید نفت اضافی از روسیه، به‌‌عنوان حامیان مسکو شناخته شوند.

یک منبع که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفت: «شرکت‌های دولتی با احتیاط عمل می‌کنند، چرا که هرگونه اقدام آن‌ها ممکن است به عنوان سیاست دولت چین شناخته شود و هیچ شرکتی نمی‌خواهد به‌عنوان خریدار نفت روسیه شناخته شود.»

این در حالی است که روابط روسیه و چین در سال‌های اخیر گسترش یافته است و پکن از محکوم کردن حمله مسکو به کی‌یف خودداری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت چین بارها از تحریم‌های غرب علیه روسیه انتقاد کرده است ،اما یک دیپلمات ارشد می‌گوید پکن آگاهانه تحریم‌های روسیه را دور نمی‌زند.

چین که بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت دنیا است، روزانه ۱.۶ میلیون بشکه نفت از روسیه می‌خرد. بیش از نیمی از این واردات از طریق خط لوله‌های نفتی و مطابق قراردادهای میان‌دولتی تامین می‌شود.

منابع رویترز می‌گویند شرکت‌های دولتی چین قراردادهای بلند‌مدت موجود برای خرید نفت روسیه را حفظ می‌کنند، اما از بستن قراردادهای تازه سر باز می‌زنند.

در صورتی که چین واردات نفت از روسیه را کاهش دهد، پالایشگاه‌های عظیم آن باید منابعی جایگزین بیابند که ممکن است به‌ نوبه خود به افزایش بیشتر قیمت نفت بینجامد.

برخلاف احتیاط شرکت‌های چینی در قراردادهای نفتی تازه با روسیه، هند از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین تاکنون ۱۴ میلیون بشکه پیش‌خرید کرده است. این در حالی است که بر اساس برآوردهای رویترز، این کشور در کل سال گذشته مشتری ۱۶ میلیون بشکه نفت روسیه بود.

آمریکا در واکنش به حمله روسیه به اوکراین هرگونه واردات نفت روسیه را ممنوع کرد و اتحادیه اروپا نیز تحریم نفت روسیه را بررسی می‌کند.

بیشتر از جهان