مقام نظامی آمریکا: اجرای عملیات ضدتروریسم در افغانستان دشوار شده است

در هشت ماه گذشته، هیچ عملیاتی علیه تهدیدهای تروریستی در افغانستان انجام نشد

ارتش آمریکا توانایی خود در مبارزه با تروریسم را افزایش داد-STAFF SGT. SHAWN NICKEL / US AIR FORCES CENTRAL COMMAND / AFP

ژنرال ریچارد کلارک، فرمانده واحد عملیات ویژه ایالات متحده آمریکا، که روز سه‌شنبه، ۱۶ فروردین (۵ مارس) در مجلس سنای آمریکا صحبت می‌کرد، گفت که توان آمریکا در اجرای عملیات در افغانستان برای مهار تهدید‌های تروریستی، کاهش یافته است.

فرمانده واحد عملیات ویژه ایالات متحده آمریکا (USSOC)، تصریح کرد که این کار به ویژه پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، دشوار شده است.

فاکس نیوز گزارش داد که ژنرال ریچاد کلارک، در جریان مذاکرات در مورد بودجه نظامی ایالات متحده برای سال ۲۰۲۳، به پرسش‌های سناتورها در مورد ظرفیت اجرای عملیات برای مهار تهدیدهای تروریستی در نقاط مختلف جهان به ویژه در کشورهایی که کانون فعالیت افراط‌گرایان‌اند، پاسخ داد.

فرمانده واحد عملیات ویژه ایالات متحده در پاسخ به پرسش دب فیشر، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت نبراسکا، در مورد چالش‌های اجرای عملیات ضدتروریسم در کانون‌های افراط‌گرایان از جمله افغانستان، گفت: «این کار دشوارتر شده است. قرار نیست اینجا جلو کمیته بنشینم و بگویم این کار سخت نیست.»

با این حال ژنرال کلارک اضافه کرد که ارتش ایالات متحده در ۲۰ سال گذشته توانایی‌های خود برای اجرای عملیات ضد تروریستی را تقویت کرده است و می‌تواند ماموریت‌های ضدتروریسم را انجام دهد. او تاکید کرد: «ما قبلا این را به نمایش گذاشته‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته فرمانده واحد عملیات ویژه ایالات متحده آمریکا، جمع‌آوری اطلاعات امنیتی به ارتش آمریکا این امکان را می‌دهد تا در مناطقی که گروه‌های تروریستی حضور و فعالیت دارند، ماموریت‌های ضدتروریستی انجام دهد؛ با این حال در حالی که حدود هشت ماه از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان می‌گذرد، هیچ عملیات ضد تروریستی در افغانستان راه‌اندازی نشده است.

نیروهای خارجی در اوت ۲۰۲۱ و طی روندی پرهرج‌و‌مرج و آشفته که تلفاتی نیز به جا گذاشت، افغانستان را ترک کردند و از دولت بایدن به دلیل ناکامی در مدیریت عملیات تخلیه که در آن ۱۲ سرباز آمریکایی و بیشتر از ۱۷۰ افغان کشته شدند، بارها انتقاد شد. منتقدان دولت او می‌گویند که ناتوانی بایدن در مدیریت روند خروج از افغانستان هم تلفات انسانی داده و هم شماری از متحدان محلی نیروهای آمریکایی را به چنگ طالبان انداخته است.

هرچند در جریان عملیات تخلیه نظامی و همچنین چند ماه پس از آن، حدود ۱۳۰ هزار افغان از افغانستان به آمریکا و کشورهای متحد آن در منطقه منتقل شدند، هنوز هزاران نفر که به دلیل همکاری با نیروهای خارجی جانشان در خطر است، در افغانستان مانده‌اند. این در حالی است که فرماندهان ارتش آمریکا پس از خروج از افغانستان گفته بودند که همچنان اوضاع امنیتی در افغانستان را پیگیری خواهند کرد و اگر متوجه شوند حرکتی امنیت ایالات متحده آمریکا را به خطر می‌اندازد، علیه آن اقدام می‌کنند.