ادامه عرضه گاز روسیه به اروپا و چشم‌انداز تحریم‌های بیشتر

سران اروپا قصد دارند در واکنش به جنایت‌های جنگی روسیه، تحریم‌های بیشتری اعمال کنند

سخنگوی وزیر اقتصاد آلمان گفت، تحریم گاز روسیه پیامدهای اقتصادی برای آلمان دارد-Odd ANDERSEN / AFP

روسیه روز دوشنبه، ۴ آوریل، نیز همچنان به عرضه گاز طبیعی از طریق خطوط اصلی انتقال گاز به اروپا ادامه داد. این درحالی است که هنوز نحوه پرداخت بهای گاز نامشخص است و سران اروپا قصد دارند در واکنش به جنایت‌های جنگی روسیه، تحریم‌های بیشتری اعمال کنند.

به گزارش رویترز، خط لوله یامال-اروپا در جریان تعطیلات آخر هفته مسدود شد، و داده‌های شرکت بهره‌بردار «گازکید» در مرز آلمان نشان می‌دهد که میزان گاز دریافتی صفر است.

اما گاز در خط لوله‌ای که از مسیر اوکراین به اسلواکی می‌رسد و نیز در خط نورد استریم ۱ به آلمان، همچنان جاری است و تغییری نکرده است.

گازپروم، شرکت دولتی گاز روسیه، اعلام کرد که به خواست مصرف‌کنندگان اروپایی، گاز طبیعی همچنان از مسیر اوکراین به اروپا عرضه می‌شود. 

با این حال، درخواست پرداخت بهای گاز به روبل از کشورهای اروپایی، وضعیت آینده را مبهم کرده است. ادوارد هگر، نخست وزیر اسلواکی، گفت این کشور هم‌راستا با اتحادیه اروپا علیه این درخواست اقدام می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، پس از گزارش‌ها درباره ارتکاب جنایات جنگی روسیه، احتمال می‌رود تحریم‌‌های اقتصادی بر روسیه افزایش یابد.

سخنگوی دولت آلمان گفت که این کشور همراه با دیگر متحدان بین‌المللی خود، در روزهای آتی درباره تحریم بیشتر روسیه توافق می‌کنند. او افزود، مطمئن است که اتحادیه اروپا در زمینه اقدام‌های تازه متحد می‌ماند.

سخنگوی وزیر اقتصاد آلمان گفت، تحریم گاز روسیه پیامدهای اقتصادی برای آلمان دارد و درنتیجه، این کشور محتاطانه عمل می‌کند. بیش از ۴۰ درصد گاز مصرفی در آلمان از روسیه وارد می‌شود و در صورتی که واردات گاز بیش از حد کاهش یابد، این کشور قصد دارد گاز را جیره‌بندی کند.

ایتالیا که یکی دیگر از واردکنندگان اصلی گاز روسیه است، اعلام کرد که ذخیره‌های این کشور برای چشم‌پوشی از گاز روسیه در چند ماه آینده، کافی است.

لیتوانی پیش‌تر اعلام کرده بود که دیگر از روسیه گاز وارد نمی‌کند، و دیگر به گاز روسیه وابسته نیست.

بیشتر از اقتصاد