آموس یادلین: بحران اوکراین جاه‌طلبی هسته‌ای ایران را تقویت کرد

رییس ستاد ارتش اسراییل: روند آماده‌سازی ارتش برای «اقدام در ایران» را با سرعت زیاد دنبال می‌کنیم

رییس سابق اطلاعات نظامی ارتش اسراییل گفت اقدام نظامی باید گزینه آخر باشد-Mazen Mahdi / AFP

یک روز پس از اینکه آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش اسراییل گفت کشورش روند آماده‌سازی ارتش برای «اقدام در ایران» را با سرعت زیاد دنبال می‌کند، آموس یادلین، رییس سابق اطلاعات نظامی ارتش اسراییل از تقویت برنامه‌ هسته‌ای ایران بعد از جنگ اوکراین خبر داد.

یادلین در گفت‌و‌گو‌ با هاآرتص ضمن اشتباه خواندن بازگشت به برجام گفت، اقدام نظامی علیه ایران باید گزینه آخر باشد و قبل از آن باید اقداماتی مانند فشار اقتصادی و حمله سایبری انجام شود. او گفت که بحران اوکراین موجب توسعه دامنه جاه‌طلبی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوخاوی که از مخالفان توافق هسته‌ای با تهران است، دوشنبه گفته بود که ماموریت‌هایی با محور عملیات هوایی، عملیات درحلقه دوم و آماده‌سازی برای اقدام در داخل ایران در جریان است و ارتش اسراییل در حال گسترش توانمندی‌های خود است. او در این زمینه به حمله به مواضع منتسب به جمهوری اسلامی ایران در سوریه اشاره کرد و آن را اقدامی برای مقابله با انتقال سلاح به حزب‌الله عنوان کرد.

کوخاوی اطلاعات بییشتری درباره ماموریت‌های ارتش اسراییل برای آمادگی به‌منظور عملیات در داخل ایران ارایه نکرد اما پیش‌تر نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسراییل هشدار داده بود که حتی در صورت احیای برجام، اسراییل کارزار تضعیف جمهوری اسلامی را دنبال می‌کند.

در سال‌های اخیر شماری از خرابکار‌ی‌ها از انفجار در تاسیسات هسته‌ای و موشکی تا ترور چهره‌های کلیدی این برنامه‌ها و حمله‌های سایبری در ایران به اسراییل نسبت داده شده است.

هرچند مقامات اسراییل به طور رسمی مسولیت این حمله‌ها را نپذیرفتند، بسیاری از ناظران این اقدامات را در راستای عملیات اسراییل برای تضعیف جمهوری اسلامی ایران و به عقب راندن برنامه‌های هسته‌ای و موشکی طبقه‌بندی می‌کنند. 

در مقابل برخی عملیات سایبری در اسراییل انجام شده است که به تهران نسبت داده می‌شود. حمله‌های حزب‌الله علیه اسراییل نیز از دیگر اقداماتی است که به گفته مقامات تل‌آویو با پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.

در این بین دولت جو بایدن می‌کوشد حمایت اسراییل نسبت به موضع آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای را جلب کند. اما تا کنون موفق نبوده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر اخیر به منطقه و دیدار با مقامات ارشد اسراییل از آنها خواسته است تا جایگزینی برای برجام معرفی کنند که مانع پیشرفت برنامه‌های غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران شود.

در مقابل نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسراییل پاسخ داده است که با افزایش فشار تحریم‌های اقتصادی علیه ایران مشابه آنچه علیه روسیه اعمال می‌شود، می‌توان این هدف را محقق کرد.