ناتو می‌گوید ارتش روسیه قصد دارد منطقه دونباس را اشغال کند

کشورهای عضو ناتو درباره ارسال سلاح‌، مهمات و تجهیزات پزشکی به اوکراین گفتگو می‌کنند

قرار است در نشست بروکسل حمایت‌های گسترده‌تر مالی، نظامی و بشردوستانه ناتو به اوکراین مورد گفتگو قرار گیرد-FRANÇOIS WALSCHAERTS / AFP

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، سه‌شنبه ۵ آوریل گفت که احتمال می‌رود در هفته‌های آینده روسیه حمله جدیدی را در منطقه دونباس در شرق اوکراین آغاز کند.

به گزارش رویترز یک روز پیش از نشست وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل، ینس استولتنبرگ در نشستی رسانه‌ای به خبرنگاران گفت روسیه در حال برنامه‌ریزی برای یک حمله «بسیار متمرکز» است.

قرار است در نشست بروکسل حمایت‌های گسترده‌تر مالی، نظامی و بشردوستانه ناتو به اوکراین مورد گفتگو قرار گیرد.

دبیر کل ناتو گفت: «ما اکنون نقل و انتقال چشمگیر نیروهای نظامی روسیه را از سمت کی‌یف می‌بینیم که در حال سازمان‌یابی، تسلیح و تجهیز دوباره و عزیمت به شرق‌اند.»

ینس استولتنبرگ افزود: «در هفته‌های آینده انتظار داریم فشارهای نظامی روسیه در شرق و جنوب اوکراین به منظور تصرف کامل منطقه دونباس و ایجاد یک کریدور زمینی به شبه جزیره اشغالی کریمه افزایش یابد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسکو در اواخر ماه مارس اعلام کرد با کاهش حمله‌های نظامی در نزدیکی شهرهای کی‌یف و چرنیهف، بر «آزادسازی کامل منطقه دونباس» متمرکز می‌شود. بخش‌هایی از منطقه صنعتی دونباس در شرق اوکراین از سال ۲۰۱۴ در کنترل جدایی‌خواهان طرفدار روسیه است.

دبیر کل ناتو با توصیف این تغییر راهبرد روسیه به عنوان مرحله تازه و مهمی از تهاجم نظامی این کشور به اوکراین گفت: «نقل و انتقال نیروهای نظامی روسیه چند هفته به طول می‌انجامد.» و افزود: « حمایت‌های ائتلاف نظامی ناتو در این فاصله بسیار حیاتی است.»

وزیران خارجه ناتو روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه گرد هم می‌آیند تا بر سر ارسال سلاح‌های ضدتانک، مهمات و تجهیزات پزشکی به اوکراین گفتگو کنند.
انتظار می‌رود دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در بخشی از این نشست دو روزه در بروکسل شرکت کند.

ارتش روسیه به فرمان ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهور این کشور، روز ۲۴ فوریه به اوکراین حمله کرد اما پیشروی‌های آغازین ارتش این کشور به سرعت متوقف شد.

ائتلاف نظامی ناتو تأکید می‌کند خواهان درگیری نظامی با روسیه در خاک اوکراین نیست اما با تمام توان از کی‌یف پشتیبانی می‌کند.