دبیرکل ناتو از روسیه خواست به «جنگ بی‌مورد» در اوکراین پایان دهد

«ناتو بارها به روسیه در مورد حمله نظامی تمام‌عیار به اوکراین هشدار داده بود و برای بدترین سناریو آمادگی دارد»

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز پنجشنبه، گزارش سالانه خود را منتشر کرد؛ گزارشی که تمامی جوانب فعالیت‌های این اتحاد نظامی غربی را در سال ۲۰۲۱ را در بر می‌گیرد.

تهاجم روسیه به اوکراین یکی از بخش‌های شاخص گزارش ینس استولتنبرگ است و او می‌گوید که ناتو بارها به روسیه در مورد حمله نظامی تمام‌عیار به اوکراین هشدار داده بود و برای بدترین سناریو آمادگی دارد.

او تاکید کرد که با این حال، ناتو سخت در تلاش برای گزینش بهترین سناریو است و از هیچ تلاشی برای گفت‌وگو با روسیه دریغ نکرده، اما مسکو دائما روی برگردانده و در نهایت تصمیم گرفته است روابط دیپلماتیک خود را قطع کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استولتنبرگ در ادامه این گزارش گفت که ناتو در پاییز ۲۰۲۱ برای افزایش آمادگی نیروهای نظامی خود اقدام کرد و در این راستا، نیروهای بیشتری به جناح شرقی ناتو اعزام کرد و حمایت‌ها از اوکراین تشدید شد.

به گفته او، حمایت‌های بلندمدت ناتو از اوکراین بدین معنا است که ارتش این کشور اکنون بزرگ‌تر شده و مجهزتر است و نسبت به هر زمان دیگری در گذشته، رهبری بهتری دارد.

دبیرکل ناتو با بیان اینکه روسیه در حال آرایش مجدد نیروهای خود و تشدید حملات در منطقه دونباس است، افزود: «روسیه باید به این جنگ بی‌مورد پایان دهد. نیروهای خود را عقب بکشد و با حسن نیت به گفت‌وگو بنشیند.»

ینس استولتنبرگ در گزارش سال ۲۰۲۱ خود، به اقدام‌های ناتو در مناطق دیگر، از حوزه بالتیک گرفته تا افغانستان و عراق، نیز اشاره کرد.