روسیه جایگزین ایران در صادرات گاز به پاکستان می‌شود

جمهوری اسلامی در دیپلماسی انرژی منطقه‌ای موفق نبوده است

پاکستان در سال‌های اخیر و با افزایش تولید ناخالص داخلی، به یکی از بازارهای نوظهور انرژی تبدیل شده است - Handout / RUSSIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

در حالی که ایران نتوانست به بازار انرژی جنوب آسیا راه پیدا کند، پاکستان اعلام کرد که ساخت خط لوله ۱۱۰۰ کیلومتری انتقال گاز از روسیه را در ماه ژوئیه آغاز می‌کند. این خط لوله به پاکستان امکان می‌دهد تا نیاز خود به انرژی را از طریق روسیه تأمین کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه پیشنهاد صادرات تجهیزات گاز مایع (LNG) پاکستان را ارائه داده است، زیرا این کشور آسیای جنوبی در آینده نزدیک با کمبود گاز بیشتری روبه‌رو است.

اوایل این هفته هنگام دیدار لاوروف با همتای پاکستانی خود، شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان، درباره تعمیق روابط دوجانبه، از جمله در زمینه انرژی و تجارت، بحث و تبادل نظر شد. به گفته دیپلمات ارشد روسی، گردش مالی تجارت بین روسیه و پاکستان سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافت و به ۷۹۰ میلیون دلار رسیده است.

لاوروف در این زمینه گفت:«ما علاقه‌مند هستیم که این روند صعودی پایدار باشد. برای این کار، باید روابط خود را در زمینه‌های متفاوت گسترش دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی افزود:« ساخت این خط لوله گاز که در گذشته به‌عنوان پروژه شمال و جنوب شناخته می‌شد، می‌تواند نقش مهمی در این امر داشته باشد. علاقه مشترکی در تهیه LNG روسیه توسط گازپروم، روس نفت و نواتک وجود داشت، پیشنهادهای مناسب ارائه شده است، ما منتظر پاسخ شرکای پاکستانی خود هستیم.»

ساخت خط لوله ۱۱۰۰ کیلومتری گازی پاکستان استریم، یک پروژه برجسته همکاری انرژی بین دو کشور است که مسکو و اسلام‌آباد در سال ۲۰۱۵ در مورد آن به توافق رسیدند. این خط لوله با ظرفیت سالانه ۱۲.۴ میلیارد مترمکعب، گاز LNG را از ترمینال‌های جنوب کشور روسیه به شمال پاکستان و کراچی تحویل می‌دهد. به گفته لاوروف، انتظار می‌رود در آینده نزدیک تمام مسائل باقیمانده حل و فصل شود و این پروژه بدون هیچ‌گونه تأخیری آغاز به کار خواهد کرد.

پاکستان در سال‌های اخیر و با افزایش تولید ناخالص داخلی، به یکی از بازارهای نوظهور انرژی تبدیل شده است. از سال ۱۹۹۰ ایران قصد داشت تا از طریق پاکستان، گاز خود را به هند و چین صادر کند، اما پاکستان اجازه نداده تا گاز ایران به همسایه شرقی آنها برسد. در همین راستا، ایران خط لوله‌ای هزار و ۱۰۰ کیلومتری را در خاک خود احداث کرد تا گاز پارس جنوبی را به مرز پاکستان برساند.

بیشتر از جهان