محمد نادر ظاهر، سومین فرزند محمد ظاهر، شاه سابق افغانستان، درگذشت

مراسم تشییع جنازه محمد نادر ظاهر در رم برگزار می‌شود

مراسم یادبود و فاتحه خوانی برای محمد نادر ظاهر در کابل برگزار می‌شود - فیس‌بوک Mostapha Zaher

مصطفی ظاهر، نوه محمد ظاهر، شاه سابق افغانستان، روز دوشنبه، ۱۵ فروردین، از درگذشت پدرش، محمد نادر ظاهر، در شهر رم، پایتخت ایتالیا، خبر داد. محمد نادر ظاهر سومین فرزند محمد ظاهر، آخرین پادشاه افغانستان، بود.

در بیانیه‎‌ای که مصطفی ظاهر در فضای مجازی منتشر کرد، آمده است که مراسم تشییع جنازه پدرش روز دوشنبه در شهر رم برگزار می‌شود. در این بیانیه‌ همچنین ذکر شده است که مراسمی برای یادبود و فاتحه‌خوانی در کابل برگزار می‌شود که زمان و مکان آن بعدا به مردم اعلام خواهد شد.

محمد ظاهر آخرین پادشاه افغانستان بود که در سال ۱۳۸۶ در افغانستان درگذشت. دولت حامد کرزی به او لقب «بابای ملت» داده بود. محمد ظاهر از سال ۱۳۱۲ تا ۱۳۵۲ در افغانستان حکم راند و دوره‌ پادشاهی او طولانی‌ترین دوره زمامداری یک شاه در تاریخ افغانستان است. در سال ۱۳۵۲، زمانی که محمد ظاهر در یک سفر رسمی در ایتالیا به سر می‌برد، سردار محمد داوود خان، عموزاده‌ ظاهر که پیش‌تر نخست‌وزیر او بود، با یک کودتای سفید، محمد ظاهر را از قدرت کنار گذاشت و نخستین دولت جمهوری در افغانستان را تشکیل داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حاکمیت ۴۰ ساله محمد ظاهر در افغانستان در آرامش و بدون هیچ جنگی سپری شد و هرچند افغانستان در آن دوره نیز مانند امروز درگیر فقر و بیکاری بود، محمد ظاهر بسیار تلاش‌ کرد تا روابط افغانستان با کشورهای خارجی را توسعه دهد و در افغانستان، نوآوری‌های اقتصادی ایجاد کند. شماری از بناها و شرکت‌‎های دولتی متعلق به دوران حاکمیت محمد ظاهر هنوز در افغانستان باقی مانده‌اند.

محمد ظاهر فضای سیاسی نسبتا آزادی در افغانستان ایجاد کرد و در همین راستا، دولت پادشاهی را مشروطه خواند. او در سال۱۳۴۳، قانون اساسی جدید افغانستان را تصویب کرد که در آن، برخی آزادی‌های اجتماعی و سیاسی تضمین شده بود.

محمد ظاهر شاه و ملکه حمیرا بیگم شش پسر و دو دختر داشتند. محمد نادر ظاهر که روز دوشنبه در شهر رم درگذشت، سومین فرزند آنان بود. در دسامبر ۲۰۲۱، بی‌بی مریم نعیم، دختر محمد ظاهر، نیز در کابل درگذشت. برخلاف دولت‌های پیشین افغانستان که همواره برای خانواده محمد ظاهر به عنوان شاه سابق افغانستان، احترام ویژه‌ای قائل بودند، طالبان به مناسبت درگذشت اعضای خانواده شاه سابق افغانستان حتی یک پیام تسلیت هم صادر نکرد.