شاهدخت مریم، دومین دختر محمد ظاهر، شاه سابق افغانستان در کابل درگذشت

محمد ظاهرشاه، آخرین پادشاه افغانستان بود که از سال ۱۳۱۲ تا ۱۳۵۲ و به مدت ۴۰ سال در افغانستان حکمرانی کرد

ملکه حمیرا، شاهدخت مریم و محمد ظاهر شاه، ۱۹۴۵ - سایت مندیگک، تاریخ افغانستان
 

شنبه، چهارم دی‌ماه، شاهدخت مریم عزیز نعیم، دومین دختر محمد ظاهر، شاه سابق افغانستان در اثر بیماری در کابل درگذشت.

نادر نعیم، فرزند مریم عزیز نعیم، امروز یک‌شنبه، خبر درگذشت مادرش را تایید کرد و در توییتی نوشت: «شاهزاده خانم مریم نعیم، دومین دختر پادشاه ظاهرشاه بود. او دیروز با آرامش در خانه ما در کابل از دنیا رفت.»

آقای نعیم، در ادامه توییت به مادرش نوشت: «مادر، سپاسگزارم که به من نشان دادی چگونه متواضع باشم و چگونه دوست داشته باشم. دلم برایت تنگ خواهد شد.»

عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، وفات مریم نعیم را به خانواده‌اش تسلیت گفت و در فیس‌بوکش نوشت: «با تاسف عمیق اطلاع یافتم که شاهدخت مریم عزیز نعیم، دختر اعلیحضرت محمد ظاهرشاه، پادشاه فقید کشور، دعوت حق را لبیک گفت و به رحمت حق پیوست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از مقام‌های پیشین افغانستان و طالبان نیز با انتشار پیام‌های سوگوارانه در صفحات اجتماعی درگذشت مریم نعیم را به فرزند او نادر نعیم و تمام اعضای خانواده‌ ظاهر‌شاه تسلیت گفتند. قرار است یک‌شنبه مراسم خاکسپاری شاهدخت مریم در شهر کابل برگزار شود.

محمد ظاهرشاه، آخرین پادشاه افغانستان بود که از سال ۱۳۱۲ تا ۱۳۵۲ و به مدت ۴۰سال در افغانستان حکمرانی کرد.

ظاهرشاه، از زمان پیدایش امپراتوری درانی در قرن هجدهم میلادی به بعد، طولانی‌ترین دوران حکومت بر افغانستان را داشت. او در دوران حکومتش روابط سیاسی افغانستان را با بسیاری از کشورهای خارجی توسعه داد و تلاش کرد افغانستان را مانند برخی از کشورهای منطقه متمدن بسازد؛ اما در سال ۱۳۵۲ زمانی که در ایتالیا بود، محمد داوود خان، عموزاده و نخست‌وزیر سابق‌ حکومت او، با انجام یک کودتا نظام سلطنتی را سرنگون و نظام جمهوریت را اعلام کرد.

ظاهرشاه پس از سقوط حکومت سلطنتی تا سال ۱۳۸۱ در شهر رم ایتالیا در تبعید ماند، اما پس از سقوط دور اول حکومت طالبان دوباره به افغانستان آمد و حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، لقب «پدر ملت» را به او داد. ظاهرشاه در اول مرداد سال ۱۳۸۶در ۹۲ سالگی در کابل فوت کرد و در تپه مرنجان کابل در کنار مرقد پدر و برخی از اعضای خانواده‌اش به خاک سپرده شد.

شماری از نوادگان ظاهر شاه مانند سردار محمد نعیم، هنوز در کابل زندگی می‌کنند و حکومت‌های ۲۰ سال اخیر در افغانستان احترام ویژه‌ای برای خانواده ظاهر‌شاه قائل بودند.