امیرعبداللهیان بار دیگر آمریکا را عامل طولانی شدن مذاکرات خواند

به اعتقاد وزیر امور خارجه ایران آمریکا با زیاده‌خواهی مذاکرات را طولانی کرده است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران صراحتا عنوان کرده بود که حالا توپ در زمین آمریکاست - SANA / AFP

مقام‌های ایرانی همچنان تلاش دارند در روند مذاکرات توپ را به زمین طرف خارجی انداخته و مسئولیت به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین را به خواست مذاکره‌کنندگان خارجی به ویژه آمریکا گره بزنند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، در حالی‌که روز گذشته در تماس تلفنی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، رسیدن به نتیجه در مذاکرات را نزدیک دانسته و البته صراحتا عنوان کرده بود که حالا توپ در زمین آمریکاست، در گفت‌وگو با وزیر امور خارجه عمان، علت طولانی شدن مذاکرات را زیاده‌خواهی آمریکا خواند.

به گزارش ایرنا، امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی خود با بدر بن حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان، اعمال تحریم‌های مجدد آمریکا در مورد برخی اشخاص و شرکت‌های ایرانی را مورد انتقاد قرار داد و گفت:« جمهوری اسلامی ایران آماده یک توافق خوب و پایدار است اما این طرف آمریکایی است که با برخی زیاده‌خواهی‌ها، موجب طولانی شدن مذاکرات تاکنون شده است».

۳۰ مارس (دهم فروردین) وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا طی بیانیه‌ای یک ایرانی و تعدادی شرکت‌های تحت نظارت او را پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به اربیل و همچنین حمله‌های موشکی شبه‌ نظامیان حوثی ثمن به عربستان را تحریم کرد. این جدیدترین تحریم‌ صورت گرفته از سوی آمریکا در قبال ایران بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در آخرین اظهارات خود در مورد مذاکرات با ایران، این کشور را به مسیر دیپلماتیک در پرونده هسته‌ای ایران پایبند عنوان کرده بود. به گزارش العربیه، او همچنین بر این موضوع تاکید داشت که آمریکا فارغ از نتیجه مذاکرات وین، به همکاری نزدیک با شرکای خود برای مقابله با تهدیدهای ایران ادامه خواهد داد.

اما مایک پنس معاون رئیس جمهور سابق آمریکا ضمن انتقاد از دولت بایدن، گفت: «آمریکا در حال همکاری با روسیه برای بازگشت ایران به توافق هسته‌ای است و این نشانه ضعف است. مردم آمریکا آن را قبول نخواهند کرد».

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی در اظهارات خود آمریکا را مسئول طولانی شدن روند مذاکرات معرفی می‌کنند، برخی کارشناسان سیاسی ایران ضمن تاکید بر زیان طولانی شدن مذاکرات برای ایران، بر نقش جمهوری اسلامی در این روند نیز تاکید می‌کنند.

حسن بهشتی‌پور کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با ایلنا ضمن تاکید بر اینکه ما عادت کرده‌ایم مشکلات خود را گردن قدرت‌های خارجی بیندازیم، گفت: « ما انتظاراتی را در مسیر احیای برجام مطرح کرده‌ایم که آن انتظارات عملا دست نیافتنی هستند و باید به سمت مواردی برویم که در چهارچوب برجام قابل تحقق باشد».

طی روزهای اخیر برخی نمایندگان مجلس ایران بار دیگر خط و نشان‌هایی در خصوص روند مذاکرات هسته‌ای کشیدند که از جمله آنها سید محمود نبویان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی بود. او در یادداشتی مجددا خواسته ارائه تضمین از سوی آمریکایی‌ها برای خارج نشدن از توافق را مطرح کرد و اضافه کرد که آمریکا باید این را هم تضمین کند که در صورت ورودش به توافق، مکانیسم ماشه را اعمال نمی‌کند.