رای‌گیری مجلس پاکستان درباره نخست‌وزیر؛ عمران خان برکنار می‌شود؟

عمران خان می‌گوید تلاش برای برکناری‌اش مداخله آشکار ایالات متحده در سیاست داخلی پاکستان است

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در آستانه رای‌گیری مجدد در پارلمان این کشور قرار دارد - Aamir QURESHI / AFP

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در آزمون دشواری قرار گرفته است. او که در آستانه رای‌گیری مجدد در پارلمان این کشور قرار دارد، ممکن است از قدرت کنار گذاشته شود. به گزارش رویترز، یک اپوزیسیون (گروه مخالف) متحد برای جلسه پارلمان که از صبح امروز یکشنبه سوم آوریل (چهاردهم فروردین) آغاز شد، درخواست عدم اعتماد علیه خان ارائه کرده است. اگر آن‌ها بتوانند متحد بمانند و در رای‌گیری موفق شوند، خان از قدرت سقوط خواهد کرد.

این در حالی است که به گفته برخی از شاهدان در خیابان‌های اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، پلیس و نیروهای شبه‌نظامی حضور گسترده دارند و فضای شهر نظامی شده است. گروه مخالفان عمران خان از او به دلیل شکست در احیای اقتصاد و ناتوانی در کنترل فساد گسترده در این کشور انتقاد می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که خان نتوانست اقتصاد آسیب‌دیده از همه‌گیری ویروس کرونا را احیا کند یا به وعده‌هایش برای شفاف‌سازی و پاسخگویی بیشتر دولت خود عمل کند؛ بنابراین ناچار شده‌اند طرح عدم اعتماد او را به مجلس بدهند.

با این حال، نخست‌وزیر پاکستان ادعا می‌کند که اقدام برای برکناری او از سوی ایالات متحده سازماندهی شده است، ادعایی که واشینگتن آن را رد می‌کند. او این ادعا را بدون ارائه مدارک و شواهد پس از آن مطرح می‌کند که روابط پاکستان و آمریکا به‌ویژه در مورد افغانستان تیره شده و واشینگتن، پاکستان را به حمایت از طالبان متهم کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که دولت قراردادهای چند میلیارد دلاری با چین، رقیب ایالات متحده دنبال می‌کند، به نظر می‌رسد ارتش مایل است روابط با واشینگتن را که در گذشته میلیاردها دلار کمک نظامی به این کشور ارائه کرده است، به خطر نیندازد. رای‌گیری برای برکناری یا ادامه فعالیت عمران خان در جایگاه نخست‌وزیر پاکستان در شرایطی است که به گفته برخی تحلیلگران رفتن او از مسند قدرت ممکن است به بی‌ثباتی سیاسی جدید در این کشور مجهز به سلاح هسته‌ای با جمعیت ۲۲۰ میلیون نفری ‌منجر شود.

در پاکستان هیچ نخست‌وزیری از زمان استقلال از بریتانیا در سال ۱۹۴۷، دوره پنج ساله کامل خود را به پایان نرسانده است و ژنرال‌ها در موارد بسیاری بر این کشور حکومت کرده‌اند، کشوری که همیشه با همسایه‌اش، هند که سلاح هسته‌ای دارد در کشمکش است. پاکستان علاوه بر بحران اقتصادی، با چالش‌های دیگری همچون تلاش برای محدود کردن بی‌ثباتی در افغانستان و متعادل کردن فشار جهانی بر طالبان برای انجام تعهدهای حقوق بشری مواجه است.

عمران خان با وجود همه این چالش‌ها، حمایت حداکثری در پارلمان را پس از خروج متحدان از دولت ائتلافی‌اش و جدایی‌ها در حزب حاکم از دست داد. معروف‌ترین روزنامه انگلیسی‌زبان پاکستان به نام «داون» نوشت که خان «از دور خارج شده است»، اما قهرمان سابق کریکت از هوادارانش خواست که روز یکشنبه قبل از رای‌گیری به خیابان‌ها بیایند و نشان داد که نمی‌خواهد به‌راحتی میدان را ترک کند. او روز شنبه در دفتر کارش به خبرنگاران خارجی گفت: «چگونه می‌توانم نتیجه را بپذیرم وقتی به نظر من کل فرآیند بی‌اعتبار است؟ دموکراسی بر اساس اقتدار اخلاقی کار می‌کند - پس از این همدستی چه اخلاقی باقی می‌ماند؟»

خان با تاکید بر این که «اقدام برای برکناری من مداخله آشکار ایالات متحده در سیاست داخلی است» تلاش برای برکناری‌اش را دسیسه برای «تغییر رژیم» خواند. در چنین شرایطی برخی از مخالفان عمران خان اظهار نگرانی کرده‌اند که نخست‌وزیر پاکستان با وجود از دست دادن رای اکثریت، بخواهد قدرت را حفظ کند و اقدام‌های غیرقانونی برای حفظ آن انجام دهد.

 

بیشتر از جهان