جسدها در خیابان: آثار حمله روسیه به اوکراین

با عقب‌نشینی روسیه، نیروهای اوکراینی وارد شهرهای نزدیک کی‌یف شده‌اند و خبرنگاران امکان بازدید یافته‌اند

در پی عقب‌نشینی نیروهای روسیه، اوکراین موفق شده است «کل منطقه کی‌یف» را تحت کنترل خود در آورد. گانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، این خبر را روز شنبه اعلام کرد. خانم مالیار در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «ایرپین، بوچا، گوستومل و کل منطقه کی‌یف از دست اشغال‌گران آزاد شده است.»

در پی ورود ارتش اوکراین به این شهرها، دسترسی به آن‌ها برای خبرنگاران ممکن شده است و اولین گزارش‌ها در مورد خرابی گسترده و جنایات جنگی احتمالی منتشر می‌شوند.

در شهر بوچا، از حومه‌های کی‌یف، پایتخت اوکراین، نزدیک به ۳۰۰ نفر در یک گور دسته‌جمعی به خاک سپرده شده‌اند. شهردار این شهر روز شنبه این خبر را در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد. بوچا مدتی در تسلط نیروهای روسیه بود اما روز شنبه ارتش اوکراین موفق به بازپس گرفتن آن شد.

آناتولی فدوروک، شهردار بوچا، در گفتگویی تلفنی با خبرگزاری فرانسه گفت: «در بوچا ۲۸۰ نفر را در گروهای دسته‌جمعی به خاک سپردیم.» آقای فدوروک گفت خیابان‌های این شهر، که به‌طور گسترده نابود شده است، پر از جسدند.

خبرنگاران خبرگزاری فرانسه نیز دیدن حداقل ۲۰ جسد را در تنها یک خیابان بوچا تایید کردند. این خیابان واقع در محله‌های مسکونی این شهرِ واقع در شمال غربِ پایتخت اوکراین بود. به گفته این خبرنگاران، دست‌های یکی از این قربانیان از پشت بسته شده بود. علت مرگ کشته‌شدگان بلافاصله معلوم نبود اما روی سر حداقل یک نفر جای گلوله رویت شد. کنار یکی از جسدها، گذرنامه‌ای اوکراینی با صفحه‌های باز دیده شد. تمام جسدها لبا‌س‌های غیرنظامی به تن داشتند:‌ لبا‌س‌هایی معمولی همچون بارانی سفید، شلوار جین و کفش‌های کتانی یا چکمه. دو جسد نزدیک به یک دوچرخه بودند و یکی دیگر نزدیک اتومبیلی که رها شده بود. در ضمن رنگ پوست صورت آن‌ها نشان می‌داد که چند روز رها شده بودند.

مقام‌های اوکراین می‌گویند نمی‌دانند قربانیان بوچا چه کسانی‌اند و چگونه کشته شده‌اند. یکی از مقام‌های محلی کی‌یف گفت هنگام کشته شدن این افراد «این منطقه تحت کنترل اوکراین نبود. ما تازه وارد بوچا شدیم و نمی‌دانیم این‌‌جا چه اتفاقی افتاده است. شاید این‌ها افراد غیرنظامی‌اند که با بمباران کشته شده‌اند و شاید هم سربازان روسیه آن‌ها را از پای در آورده باشند. مقام‌های انتظامی به این موضوع رسیدگی خواهند کرد.»

اوکراین روز شنبه گفت نیروهای روسیه مشغول «عقب‌نشینی سریع» از مناطق شمالی حول کی‌یف‌اند. کی‌یف چند روز پیش اعلام کرده بود که بوچا «آزاد» شده است‌، اما خبرنگاران خبر از نابودی گسترده شهر و نابودی آپارتمان‌ها و خودروهای آن می‌دهند. این شهر هفته‌ها به ساده‌ترین منابع، برق و گاز دسترسی نداشت.

نیروهای روسیه زیر آتش عقب‌نشینی کردند، رویدادی که خبر از ناکامی مسکو می‌دهد که پس از گذشت شش هفته، موفق به فتح کی‌یف نشد و با مقاومت گسترده مردم اوکراین در سراسر کشور مواجه شد.

روز شنبه، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برای دومین روز پیاپی کوشید شهروندان غیرنظامی را از بندر ماریوپل خارج کند. تلاش‌های صلیب سرخ روز جمعه به دلیل نگرانی‌های امنیتی ناکام مانده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق آمار سازمان ملل بیش از ده میلیون نفر از زمان آغاز اشغال روسیه تاکنون مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

در سطح بین‌المللی، افزایش حمایت کشورهای غربی از اوکراین ادامه دارد. شبکه سی‌ان‌ان بعدازظهر شنبه به نقل از یک منبع آگاه خبر داد که آمریکا تانک‌های دوره شوروی را به اوکراین ارسال می‌کند. روزنامه نیویورک تایمز هم قبلا خبر مشابهی منتشر کرده بود. هنوز معلوم نیست چند تانک و چه زمانی ارسال خواهند شد اما این پاسخ به یکی از تقاضاهای دیرین ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، است.

یکی دیگر از خواسته‌های اوکراین پایان خرید نفت و گاز از روسیه است. گیتاناس نائوسدا، رئیس‌جمهوری لیتوانی، روز شنبه گفت کشورش از ماه جاری دیگر از روسیه گاز وارد نخواهد کرد. آقای نائوسدا در تویيتر نوشت: «اگر ما بتوانیم چنین کنیم بقیه اروپا هم می‌تواند.» اقدام ویلنیوس بر سایر کشورهای اتحادیه اروپا، که بسیاری از آن‌ها متکی به نفت و گاز روسیه‌اند، تاثیر خواهد گذاشت. اتحادیه اروپا حدود ۴۰ درصد گاز و ۲۵ درصد نفت خود را از روسیه می‌گیرد. طبق تخمین‌های موسسه بروگل بروکسل، اروپا روزی ۸۵۰ میلیون دلار انرژی از روسیه می‌خرد.

دولت روسیه موفق شده است با انجام برخی اقدام‌ها، قدرت اقتصادی خود را با اتکا بر منابع طبیعی نشان دهد و ارزش روبل را، که در پی تحریم‌ها نصف شده بود، دوباره به جایگاه قبلی خود برساند. کشورهای کلیدی اروپا همچون آلمان و ایتالیا همچنان میزان قابل‌توجهی گاز از روسیه وارد می‌کنند. اتحادیه اروپا و آمریکا به‌رغم تحمیل تحریم‌های گسترده خرید سوخت را از این تحریم‌ها مسثتنی کرده‌اند. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، هفته گذشته هشدار داده بود که اگر واردات انرژی از روسیه یک‌شبه متوقف شود «کشور ما و کل اروپا وارد رکود  اقتصادی خواهند شد».

بیشتر از جهان