همکاری‌های چین و ایران افزایش می‌یابد

چین در پی توافق‌نامه تازه ۲۵ ساله با تهران می‌گوید به افزایش روابط دو کشور متعهد است

افزایش پیوندهای ایران و چین، تقویت همکاری‌های سه جانبه و همکاری‌های دانشگاهی از دیگر محورهای گفتگو میان وزیران خارجه چین و ایران بود- خبرگزاری فارس

چین و ایران در بیانیه‌ای مشترک توافق کردند در مسائل امنیتی و «مقابله با تروریسم» با یکدیگر همکاری کنند. به گزارش اورشلیم پست، این بیانیه مشترک در پی دیدار وانگ یی، وزیر خارجه چین، و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در شهر تونشی چین منتشر شد.

وزیر خارجه چین پس از این دیدار گفت: «دو کشور باید در برابر جنبش اسلام‌گرای ترکستان شرقی و دیگر نیروهای تندرو و تروریست که از وضعیت افغانستان برای دامن زدن به هرج‌و‌مرج بهره می‌گیرند، هشیار باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ست فرانتزمن، تحلیگر اورشلیم پست، بر این باور است که چین خواستار چرخش ایران به سوی شرق است. چنین چرخشی به معنای همکاری‌های بالقوه این دو کشور در حوزه آسیای میانه و افغانستان است. چین و ایران در حالی از همکاری‌های مشترک خود در مقابله با تروریسم خبر می‌دهند که ایالات متحده سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را یک سازمان تروریستی قلمداد می‌کند. واشنگتن پکن را نیز متهم می‌کند که در برخورد با اقلیت اویغورهای مسلمان در استان سین کیانگ چین نسل‌کشی می‌کند.

چین در پی توافق‌نامه تازه ۲۵ ساله با تهران می‌گوید به افزایش روابط دو کشور متعهد است. تقویت روابط این دو کشور می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای به‌همراه داشته باشد، چرا که راه ورود سرمایه چینی به اقتصاد ایران را هموار می‌کند و ممکن است سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی در ایران افزایش یابد. از سوی دیگر، با تقویت فن‌آوری‌های صنایع نظامی به‌ویژه در زمینه موشکی و پهپادی،‌ تهدید ایران برای منطقه افزایش می‌یابد.

حسین امیرعبداللهیان با اعلام تمایل ایران به افزایش همکاری‌های نفتی و گازی با چین گفت تهران می‌خواهد شریک قابل اعتماد پکن در بخش انرژی باشد.

افزایش پیوندهای ایران و چین، تقویت همکاری‌های سه جانبه و همکاری‌های دانشگاهی از دیگر محورهای گفتگو میان وزیران خارجه چین و ایران بود.