پاپ فرانسیس از بومیان کانادا عذرخواهی کرد

رهبر کاتولیک‌های جهان برای نخستین بار به دلیل آزار کودکان بومی در مدارس کانادا طلب بخشش کرد

پاپ تاکید کرد: «من به اسقف‌های کانادایی در عذرخواهی می‌پیوندم» - REUTERS

پاپ فرانسیس از یک هیات بومی کانادا به دلیل نقش کلیسای کاتولیک در وقوع آزار کودکان بومی در برخی مدارس شبانه‌روزی این کشور عذرخواهی کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، این مدارس که بیش از یک قرن فعالیت داشتند، به عنوان بخشی از سیاست دولت کانادا برای جذب کودکان بومی و از بین بردن فرهنگ آنها اداره می‌شد. کلیسای کاتولیک بیش از ۷۰ درصد از مدارس شبانه‌روزی را اداره می‌کرد که گزارش‌ها حاکی است با کودکان برخوردهای غیرانسانی انجام می‌شده است.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و رهبران بومی این کشور از عذرخواهی پاپ استقبال کردند و آن را گامی رو به جلو خواندند.

جرالد آنتوان، یکی از مسئولان این مدارس، به همراه برخی دیگر از رهبران بومی، عذرخواهی پاپ را «دیرهنگام» دانستند اما تاکید کردند که «این روز در تاریخ خواهد ماند.»

پاپ روز جمعه ضمن اظهار تاسف از آزار کودکان در مدارس بومیان کانادا گفت که تصمیم دارد اواخر سال جاری به کانادا سفر کند تا در دیدار با بومیان آن منطقه از آنها دلجویی کند.

پاپ فرانسیس که در واتیکان سخنرانی می‌کرد، در عذرخواهی خود گفت که آنچه در مدارس شبانه‌روزی اتفاق افتاده باعث «درد و شرم» او شده و از خداوند طلب بخشش کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاپ با تاکید بر اینکه «من به اسقف‌های کانادایی در عذرخواهی می‌پیوندم»، گفت: «به دلیل رفتار اسفناک اعضای کلیسای کاتولیک، از خداوند طلب بخشش می‌کنم و از صمیم قلب به شما می‌گویم که از این موضوع بسیار غمگین هستم.»

انجمن اسقف‌های کاتولیک کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد که عذرخواهی روز جمعه نتیجه دیدار پاپ فرانسیس با رهبران بومی و بازماندگان مدارس شبانه‌روزی بود.

در این بیانیه آمده است: «پاپ فرانسیس از شجاعت، تعهد و استقامت این افراد در برابر رنج به شدت متاثر شد.»

پس از گفته‌های رهبر کاتولیک‌های جهان، ویلیام مک گراتن، اسقف کانادایی گفت که کلیسای کاتولیک در کانادا به خاطر عذرخواهی پاپ «احساس قدردانی عمیقی» دارد و البته لازم است که اقدام‌های اجرایی بیشتری انجام شود.

به گفته او «کلیسا متعهد به انتشار سوابق مربوط به مدارس شبانه‌روزی است، چیزی که بومیان پیگیر ماجرای آزار مدارس سال‌ها‌‌ خواستار آن بودند».

در جریان فعالیت مدارس شبانه‌روزی در کانادا، حدود ۱۵۰ هزار کودک بومی از خانه‌های خود برای زندگی به آنجا برده شدند. بسیاری از آنها در معرض سوءاستفاده، بیماری و سوءتغذیه قرار گرفتند و برخی از گزارش‌ها فعالیت این مدارس را به عنوان نوعی «نسل کشی فرهنگی» قلمداد می‌کنند.

از تابستان گذشته، هزاران قبر بدون علامت، که گفته می‌شود بیشتر آنها متعلق به دانش‌آموزان سابق این مدارس هستند، در ساختمان‌های پیشین چنین مراکزی در سراسر کانادا کشف شده است.

هیئت‌های بومی تاکنون خواستار عذرخواهی پاپ ژان پل دوم و پاپ بندیکت شده‌ بودند اما تلاش آنها ناموفق بود. پاپ بندیکت در سال ۲۰۰۹ در بیانیه‌ای نسبت به این موضوع اظهار تاسف نشان داد اما به اشتباه کلیسا اعتراف نکرد.

پاپ فرانسیس سال گذشته سکوت خود را در باره کشف گور جمعی کودکان بومی کانادا در یک مدرسه کاتولیک شکست. او در آن زمان عذرخواهی نکرد، اما ضمن ابراز تسلیت به بازماندگان این کودکان گفت که این حادثه او را به شدت متاثر کرده است.

بیشتر از جهان