پاپ فرانسیس: تنها «گفت‌وگو» می‌تواند مناقشات جهانی را حل کند

رهبر کاتولیک‌های جهان در سخنرانی روز کریسمس خود، ۱۱ بار از واژه «گفت‌وگو» استفاده کرد

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، در سخنرانی روز کریسمس، ضمن ترغیب جهانیان به استفاده از گفت‌وگو در حل مناقشات، تاکید کرد که از اختلاف‌های خانوادگی گرفته تا مناقشات جهانی، تنها گفت‌وگو می‌تواند درگیری‌ها را حل‌وفصل کند.

سخنرانی امسال پاپ فرانسیس به‌مناسبت کریسمس، روز شنبه، چهارم دی‌ماه (۲۵ دسامبر) به‌دلیل افزایش بی‌سابقه موارد ابتلا به کووید-۱۹ و شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا در ایتالیا، به‌صورت محدود و تنها با حضور چند هزار نفر برگزار شد. البته سال گذشته نیز به‌‌علت قرنطینه سراسری در ایتالیا، پاپ سخنرانی روز کریسمس خود را به‌صورت ویدیویی منتشر کرد، اما پیش از همه‌گیری جهانی کرونا، به‌طور معمول ده‌هاهزار نفر برای شرکت در این مراسم سالانه، در میدان سنت‌پیتر واتیکان حاضر می‌شدند. 

رهبر کاتولیک‌های جهان معمولا از سخنرانی کریسمس خود برای جلب توجه مخاطبان جهانی به درگیری‌های کوچک و بزرگ سراسر دنیا استفاده می‌کند. امسال هم پاپ فرانسیس از درگیری‌های جاری در سوریه، یمن، و عراق، تشدید تنش‌ها در اوکراین، سودان، اتیوپی، و «بحران بی‌سابقه» در لبنان، ابراز تاسف کرد.

او گفت: «ما آن‌قدر به این‌ها (درگیری‌ها) عادت کرده‌ایم که اکنون در سکوت از کنار فجایع عظیم می‌گذریم. ما با این خطر روبه‌روییم که فریاد درد و رنج بسیاری از برادران و خواهران خود را نشنویم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاپ فرانسیس درمورد تمایل همه‌گیر جهانی به کناره‌گیری و انزوا، چه در سطح روابط اجتماعی و چه در سطح بین‌المللی، هشدار داد و درمقابل خواستار آن شد که از گفت‌وگو برای تلاش به‌منظور حل‌وفصل درگیری‌ها استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رهبر کاتولیک‌های جهان در سخنرانی روز شنبه خود، ۱۱ بار از واژه «گفت‌وگو» استفاده کرد.

او در سخنان خود همچنین به افزایش خشونت خانگی و زنان و کودکانی اشاره کرد که در طول قرنطینه‌ها بیشتر مورد آزار و اذیت قرار بوده‌اند، و آن‌ها را افرادی دانست که بیش از دیگران تحت تاثیر همه‌گیری کرونا قرار گرفته‌اند.

پاپ فرانسیس از مردم خواست تا نسبت ‌به وضعیت اسف‌بار مهاجران، پناهندگان، آوارگان، زندانیان سیاسی، و زنان قربانی خشونت بی‌تفاوت نباشند، و از رهبران خواست تا از محیط زیست برای نسل‌های آینده محافظت کنند.

او همچنین با اشاره به همه‌گیری کرونا، خواستار تامین واکسن برای فقرا و مراقبت‌های بهداشتی برای همه شد. 

رهبر کاتولیک‌های جهان که به‌تازگی ۸۵ ساله شده است، روز جمعه نیز مراسم عشای ربانی شب کریسمس را با شرکت حدود دوهزار نفر در کلیسای سنت پیتر شهر واتیکان برگزار کرد. او در آن مراسم خواستار همبستگی بیشتر با مردمی شد که در فقر به‌سر می‌برند.