فیفا: اگر ایران حذف شود، یک تیم آسیایی جایگزین خواهد شد

ممنوعیت ورود زنان به وزشگاه‌ها، برای فوتبال ایران حاشیه‌های تازه‌ای به همراه آورد

علی خامنه‌ای و گروهی از مراجع تقلید مهم‌ترین مخالفان ورود زنان به ورزشگاه‌ها هستند. عکس: ایسنا

اولینا کریستیلین، عضو کمیته اجرایی فیفا می‌گوید در صورتی که تیم فوتبال ایران از جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر کنار گذاشته شود، یک تیم از آسیا به عنوان تیم جایگزین در اولویت خواهد بود.

کریستیلین در گفتگو با رادیو «اونو» ایتالیا این مطلب را بیان کرد و گفت البته در جلسه اخیر اجرایی فیفا که نمایندگان فدراسیون‌های فوتبال هم حضور داشتند، درباره کنار گذاشته شدن تیم ملی فوتبال ایران بحثی صورت نگرفت.

او افزود اگرهم «چنین اتفاقی رخ دهد، تیم آسیایی دیگری به‌جای ایران در جام جهانی حاضر» خواهد شد.

این مقام فیفا درباره احتمال حضور ایتالیا به جای ایران در مسابقات جام‌جهانی قطر گفت که «باید این تفکر را که ایتالیا می‌تواند به جام جهانی صعود کند، از ذهن بیرون کنیم.»

میرشاد ماجدی، سرپرست فدراسیون فوتبال ایران هم به نقل از جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا به خبرگزاری صدا و سیما گفت که «تیم ملی فوتبال ایران از جام جهانی حذف نخواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بحث احتمال حذف تیم ملی فوتبال ایران از مسابقات جام‌جهانی فوتبال در قطر از زمانی بالا گرفت که مقام‌های جمهوری اسلامی بار دیگر مانع از حضور زنان در ورزشگاه‌ شدند.

در هفته جاری دو تیم فوتبال ایران و لبنان در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در غیاب تماشاگران زن به مصاف یکدیگر رفتند که این بازی با نتیجه دو بر صفر به سود ایران پایان یافت.

هم‌زمان با این بازی، جمعیت قابل توجهی از زنان پشت درهای ورزشگاه «مشهد» تلاش داشتند با بلیت‌های که در دست داشتند وارد ورزشگاه شوند که با گاز فلفل و برخورد خشونت‌بار ماموران مواجه شدند.

این برخورد‌های خشونت‌بار بازتاب‌ منفی بسیاری در شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی به همراه آورد و زمزمه‌ها و درخواست‌ها برای حذف تیم فوتبال ایران از حضور در رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر را افزایش داد.

مقام‌های جمهوری اسلامی هم با «محکوم» کردن برخورد‌های صورت گرفته با زنان، از «بلیت‌های جعلی» و «مهاجمان ناشناس» به عنوان عاملان این حادثه نام برده و از قبول مسئولیت سر باز زده‌اند.

ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات فوتبال مردان به یکی از جنجالی‌ترین اختلاف‌ها میان مردم ایران و روحانیون حاکم بر این کشور تبدیل شده است.

علی خامنه‌ای و گروه دیگری از مراجع تقلید شیعه، اصلی‌ترین مخالفان حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستند، اما فدراسیون فوتبال می‌گوید «نبود زیرساخت مناسب» عمده‌ترین عامل در ناکامی زنان در ورود به ورزشگاه‌هاست.