آیا فیفا از پس مقامات ایرانی بر‌می‌آید؟

حضور قریب‌‌الوقوع مقامات فدراسیون بین‌المللی فوتبال در ایران

عکس از انصاف نیوز

سرانجام قوه قضاییه به ماجرای تلخ خودسوزی سحر خدایاری یا همان «دختر آبی» واکنش نشان داد. نهادی که بی‌شک مسئول اصلی رخ دادن این فاجعه بود و موظف به پاسخگویی. در روزهایی که تمامی دنیا نسبت این فاجعه انسانی واکنش نشان داد و از بازیکنان مطرح فوتبال گرفته تا باشگاه‌های بزرگ فوتبال دنیا هم‌دردی خود را با این مصیبت اعلام کردند، مقامات قوه قضاییه تنها مشغول برداشتن بار مسئولیت از شانه‌های خود بودند. روایت این نهاد از فاجعه مرگ «دختر آبی» بیشتر به روایتی مغرضانه شبیه بود تا روایتی که اندکی از درد مصیبت بکاهد. حالا پس از گذشت چند روز از این حادثه تلخ به‌ نظر می‌رسد که مقامات قوه قضاییه طرحی دیگری درانداختند و می‌خواهند تصویری متفاوت از نقش خود در این ماجرا به نمایش بگذارند. 

به نوشته خبرگزاری فارس «جمعی از مسئولان قضایی با دستور و به نمایندگی از رئیس قوه قضاییه در مراسم ترحیم سحر خدایاری در شهرکرد حضور یافتند و مراتب دلجویی و تسلیت رئیس دستگاه قضایی را به خانواده این دختر جوان ابلاغ کردند».

این در حالی‌ست که خبرگزاری‌های داخلی گزارش دادند که «غلامحسین اسماعیلی رئیس حوزه ریاست و سخنگوی قوه قضاییه در تماسی تلفنی، ضمن تسلیت و دلجویی از پدر مرحوم خدایاری از مواضع هوشمندانه او در گفت‌وگو با رسانه‌ها که مانع از تحقق اهداف بیگانگان و برخی دنباله‌های داخلی شان شده است، قدردانی کرد». خبری که نه تنها از درد و رنج این حادثه تلخ کم نمی‌کند بلکه خشم و تاثر بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی  را نیز به دنبال داشته است. نحوه پرداختن به ماجرا و تلاش مقامات قوه قضاییه برای تبدیل کردن این فاجعه انسانی به یک موضوع امنیتی، بیش از پیش نگاه غیرانسانی مقامات قضایی را برملا می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تنها یک روز پس از مرگ «دختر آبی» بود که رسانه‌های حکومتی سعی در وارونه‌سازی این ماجرا داشتند و انگار نگرانی مهم آن‌ها جلوگیری از خوانشی جز خوانش خودشان بود. همین سیاست رسانه‌ای بود که باعث شد پدر سحر خدایاری در مصاحبه با رسانه‌های حکومتی سمت و سوی ماجرا را به جایی ببرد که دلخواه نیرو‌های تندرو نظام است. پدر «دختر آبی» که مدعی سوء استفاده به گفته او «رسانه‌های بیگانه» از ماجرای خودسوزی دخترش برای ضربه به نظام است در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته بود: «از افرادی که از خون دختر من سواستفاده میکنند راضی نیستم و حلالشان نمی کنم، این افراد اشتباه می‌کنند که به بهانه اتفاقی که برای سحر رخ داده دارند علیه کشور صحبت می کنند». حرف‌هایی پدر «دختر آبی» البته به همین چند جمله خلاصه نمی‌شد و او بارها ماجرای خودسوزی دخترش را به فرصتی برای بیان ارادتش به مسئولین مملکت تقلیل داد و در گفت‌وگوی تلفنی با سخنگوی قوه قضاییه «حضور آیت‌الله رئیسی در رأس قوه قضاییه را موجب امیدواری و دلگرمی مردم دانست و گفت که برای موفقیت او دعا می‌کند». او حتی تلویحا به واکنش‌های چهره‌های مطرح هنری و ورزشی نیز اشاره کرده است و گفته که هیچ‌یک از این چهره‌های معروف به دیدن دخترش در بیمارستان نیامده‌اند و همچنین ادعا کرده که «تمام کسانی که موضوع ورود زنان به ورزشگاه را طرح می‌کنند در مرگ دخترش مقصرند».

در این میان غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران، با انتشار یادداشتی در واکنش به ماجرای دختر آبی نوشت: «تلخ‌تر از همه موج‌سواری شارلاتانیسم رسانه‌ای ضدانقلاب از داغ یک خانواده عزادار است که خود را فدایی ولایت می‌دانند».

این مقام مسئول همچنین با انتقاد از مطالبات زنان در ایران  برای ورود به ورزشگاه از چهره‌های مشهور با عنوان «سلبریتی‌های بی‌سواد» یاد کرد که ابراز نظر آنان «به شاخصی ناحق تبدیل شده است». بنا به ادعای رئیس پدافند غیرعامل، مطالبات زنان در ایران «تکریم اجتماعی، ازدواج بهنگام، اشتغال مناسب و صدها دغدغه‌ دیگر است که دختران جوان این مرز و بوم با آن مواجه هستند». 

از سوی دیگر پسرعمه سحر خدایاری در گفت‌وگوی تلفنی با شبکه تلویزیونی «من‌وتو» به زوایای دیگری از ماجرا اشاره کرد. به گفته وی مقامات امنیتی از خانواده سحر خدایاری تعهد گرفته‌اند تا با هیچ رسانه‌ای مصاحبه نکنند و حتی اجازه برگزاری مراسم خاکسپاری نیز به آن‌ها داده نشده است. وی توضیح داده که مقامات امنیتی از ترس حضور هواداران فوتبال در مراسم خاکسپاری اجازه برگزاری را به خانواده «دختر آبی» ندادند.

به‌نظر می‌رسد موضع‌گیری‌های مقامات قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی از آن جهت شدت گرفته است که بالاترین مقامات اجرایی در فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) واکنشی جدی و سخت‌گیرانه‌ای نسبت به این فاجعه انسانی داشته‌اند. همین دیروز بود که فیفا رسما اعلام کرد با فرستادن هیئتی سه نفره به ایران به بررسی دقیق و جدی موضوع تبعیض علیه زنان در بحث ورود به ورزشگاه‌های فوتبال خواهد پرداخت. واکنشی بسیار سریع و بی‌سابقه از سوی فیفا که مسئولین ورزشی و البته امنیتی جمهوری اسلامی را در موقعیتی ناخواسته قرار داده است.بی‌شک گزارش مقامات فیفا بعد از سفر به ایران و بررسی همه‌جانبه ماجرا می‌تواند تبعات فراوانی برای فوتبال و کل ورزش ایران داشته باشد و بعید است که مقامات قضایی و نیروهای تندروی سیاسی بتوانند با روایت‌های خود و وارونه‌سازی اتفاقات روایت غیرواقعی خود را از تبعیض بی‌امان علیه زنان تثبیت کنند. امروز مقامات ایرانی می‌دانند که ورزش جهان با نگاهی تیزبینانه‌ تمام رفتارهای جمهوری اسلامی با ورزشکاران و هواداران ورزش را رصد می‌کند و قلب واقعیت نمی‌تواند مانع آگاهی دنیا از وجود تبعیض در جنبه‌های مختلف حقوق انسانی شهروندان ایران شود.    

بیشتر از