سران ارمنستان و آذربایجان هفته آینده در بروکسل دیدار می‌کنند

وقوع درگیری‌‌های تازه در ناگورنو قره‌باغ باعث شد نگرانی‌ها درباره شکستن آتش‌بس نوامبر ۲۰۲۰ افزایش یابد

نیکول پاشینیان (چپ)، نخست‌وزیر ارمنستان، و الهام علی‌یف، رئيس‌جمهوری آذربایجان- ednews.net

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، روز پنجشنبه، ۳۱ مارس، گفت که به منظور فراهم کردن زمینه‌ برای گفت‌وگوهای صلح میان دو کشور، هفته آینده در بروکسل با الهام علی‌یف، رئيس‌جمهوری آذربایجان، دیدار می‌کند. نخست‌وزیر ارمنستان ابراز امیدواری کرد این گفت‌وگوها به دهه‌ها کشمکش بر سر منطقه جدایی‌طلب ناگورنو قره‌باغ پایان دهد.

سران دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تاریخ ۶ آوریل با شارل میشل، رئيس شورای اروپا،  دیدار می‌کنند.

وقوع درگیری‌‌های تازه در ناگورنو قره‌باغ باعث شد نگرانی‌ها درباره شکستن آتش‌بس نوامبر ۲۰۲۰ افزایش یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش آسوشیتدپرس، نیکول پاشینیان در نشست هیئت دولت ارمنستان گفت: «امیدوارم در نشست آتی با رئيس‌جمهوری آذربایجان بتوانیم در مورد همه مسائل مرتبط با آغاز گفت‌وگوها برای دستیابی به یک پیمان صلح توافق کنیم.»

در جریان درگیری‌های مسلحانه جدید میان نیروهای آذربایجان و ارمنی‌ در هفته گذشته، سه سرباز در منطقه ناگورنو قره باغ کشته شدند.

در جنگ شش هفته‌ای سال ۲۰۲۰ میان این دو کشور بیش از شش هزار و ۶۰۰ تن جان باختند و آذربایجان توانست کنترل بخش‌های گسترده‌ای از مناطق مورداختلاف را از ارمنستان و جدایی‌طلبان ناگورنو قره‌باغ پس گیرد.

یک آتش‌بس سه جانبه با میانجی‌گری روسیه شعله‌های این جنگ را خاموش کرد و نزدیک به دو هزار صلح‌بان روس برای نظارت بر آتش‌بس در منطقه مستقر شدند.

وزارت دفاع روسیه در پی درگیری‌های اخیر اعلام کرد که ارتش آذربایجان به محدوده حایل تحت کنترل صلح‌بانان روس وارد شده است و باید این منطقه را ترک کند. ارمنی‌ها می‌گویند دولت آذربایجان تلاش می‌کند با قطع خدمات اساسی همچون خط لوله گاز، منطقه را برای ارامنه غیرقابل سکونت کند.

بیشتر از جهان